DOA MIGRAIN & SAKIT KEPALA

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

 Petua Rawatan Islam Untuk Sakit Kepala

1. Baca Surah Al-Fatihah (1kali)

2. Baca Ayatul Kursi (3 kali)

3. Baca Surah Al-Ikhlas (3 kali)

4. Baca Surah Al-Falaq (1kali)

5. Baca Surah An-Nas (1kali)

6. Baca Surah Yaasin ayat ke-58 (3 kali)

7. Baca Selawat atas Nabi SAW (3 kali)

NOTA: Sepanjang membacanya letakkan kedua-dua tapak tangan di kepala, terutamanya pada bahagian yang sakit.




mudah-mudahan kita dikurniakan kesihatan yang berpanjangan


salam merdeka- 56 !!

Selamat Hari Kemerdekaan yang ke lima puluh enam tahun semua!

Teriak Merdeka Memecah Angkasa-
Mengubat Derita berabad Lama-
Kekalkan Jati Diri Bangsa-
Moga Merdeka Kekal Selama



Sempena Hari Kemerdekaan Malaysia yang dicatat dalam sejarah negara sebagai 31 Ogos 1957, Selamat Merdeka kepada semua warga Malaysia dimana jua kamu berada.Kita berharap dengan Kemerdekaan Malaysia yang dah meninjau 56 tahun ini, Rakyat tidak akan bersia-sia akan nya dan seharusnya berbakti kepada negara dengan menjadi seorang Rakyat yang cekap, berwawasan, beramalan, dan senantiasa menegakkan keadilan tanpa mengira kaum, dan agama....moga kite sume menjadi rakyat yg bersyukur dilahirkan sebagai warga Malaysia.

MERDEKA, MERDEKA, MERDEKA.

terima kasih sudi baca ^^

Ciri-ciri Pada Anak & Diri

Assalamualikum

Saja nak kongsi kat sini..korang anak nombor berapa??? Akak anak kedua...ANGAH @ NGOH.....Penyabar & Kelakar ....betoiii kew dua2 nie ada pada diri ku...Penyabar ~ bak kata orang sabar ada hadnye.Lebih2 sangat naik meroyannye sendiri makan pengat, sendiri mahu ingat...hahahaa.

Kelakar ~ Boleh ler itu pun bertemu dengan geng bukan geng bas sekolah ye.. (byk kena perbaiki) belom boleh masuk maharaja lawak..he3x

Anak kedua ~ AIR
EN.CAYANG ~ ANGIN

Padan ler Agin tiup Air berkocak situ ler.....

...korg setuju x?
kot korg x setuju,cer tengok carta kat bawah ni...






korg ada rasa kena tepat batang hidung sendiri x? ha3...


MY RECIPES 33: RENDANG AYAM TANPA SANTAN



Pagi ni zie share satu resipi rendang ayam tanpa santan, ramai dah call bising2 bila nak publish redang LC errr, less colesrol less bajet  nak masak rendang ayam ni, tak sabor nak buat yee sedaplah tuu!!! sebenarnya zie tak larat banyak lemak2 nie dah tak tertanggung oleh body yang gebu nie.Paham2 aje ayam bandar dah lemak time masak kita tumis tambah kerisik campur santan lagi tak sanggup yang nak makan menanti lemak berkilo2 . Sedap dimakan bersama nasi, ketupat, lemang atau pulut kuning. Kalau makan dengan roti pon sodappp. Segala herba tak masuk anak2 tak suka.

❤RENDANG AYAM TANPA SANTAN ❤
 
BAHAN-BAHANNYA :-)


1 kg ayam, potong ikut suka, cuci bersih dan toskan
 2 helai daun kunyit
3 helai daun purut
 1 keping asam gelugor
 500 ml air
 5 camca besar kerisik
1/2 keping gula melaka
15 belas tangkai cili kering (ikut pedas)
15 biji cili padi
garam secukup rasa 

BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
3 batang serai


CARA MEMBUATNYA :-)
  •  Ayam garam kunyit goreng separuh masak.
  •  Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing.  dan tumis hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
  • Masukkan air, gaul rata dan biar hingga mendidih. Tambah daun limau purut,  kerisik dan juga asam gelugor. Gaul rata2 dan masak dengan api sederhana hingga pekat. Tambah  gula melaka gula dah cair masukkan ayam goreng tadi.
  • Bila rendang hampir kering, perasakan dengan garam secukupnya. Masukkan daun limau dan kunyit yang diciat2, kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama ketupat atau nasi...
p/s sedap bagitahu kawan..taksedap telanajor salah diri sendiri...hehe

 

Winsir from Giant

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.


Abah dah beli,kerja 2 beradik nya yang kena pasang.Ibu dan abah tau siap aje....

amik kau tu harganya...asal petang ajer bising,asal bising ajer petang...nak siram pokok masing2 malas pakai baldi...macam ler kebun berekar2,padahal senonek ajer dalam 15 pokok...yang sebenarnyer alasan masing2 nak main air

segala arahan dah ada kat kotak ....takkan tu pun tak reti...



tu dia dah siap pasang...fuyooo berjaya gak anak ibu.itulah untung ada anak lelaki kerja2 mcm nie serah padanye....


MY RECIPES 32 :KUEY TEOW LAKNA MASZIE

mana yang reques resepi KUEH TEOW LAKNA MASZIE...yang
 mudah yang senang disediakan dan yang penting dia sedappp...guna air rebusan tulang ayam ,kulit & kepala  udang untuk kuah yang sedap,makan panas2 dengan cili kicap potong  terangkat...beb

 ❤  KUEH TEOW LAKNA ❤

  
Sebungkus kuey teow -basuh, toskan kemudian goreng dengan sedikit minyak dan kicap pekat siap ketepikan...akak guna brand MAHKOTA



Kuah yang meriah dengan bahan2

15 ekor udang - terpulang la yer nak letak berape ekor pon...
isi ayam & sotong - suka hati nak letak banyak mane.Gaulkan isi ayam dengan 1 sb tepung jagung dan maggi seasoning. Perap selama 10 minit.

Akak suka guna kuey teow brand nie yang warna hijau untuk goreng.


  1.  Cendawan
  2.  Bunga kobis
  3. Kailan
  4. Lobak Merah
  5. Halia muda
  6. Batang leek 
 Untuk kuah

4 ulas bawang putih - diketuk2  2 sudu minyak 2 sudu sos tiram 2 kiub ayam 2 biji telur sekeping dada ayam - di potong kecil sotong - di potong bulat cili padi cili merah garam  secukup rasa air secukupnya

 Panaskan minyak dan goreng bawang putih dan bawang blander dan serbuk lada hitam (tak nak bubuh pon boleh) hingga bewarna kekuningan. dan goreng lagi sehingga sebati. Masukkan pula ayam,udang dan sotong  yg telah diperap tadi dan goreng sehingga masak. Masukkan pula stok ayam dan masak hingga mendidih.
                                             
    3 sudu  tepung jagung yang dibancuh dengan sedikit air utk memekatkan kuah  

    Masukkan brokoli, sos ikan, sos tiram, gula & serbuk perasa. Kacau hingga rata. Masukkan pula tepung jagung yang telah dibancuh dengan sedikit stok ayam. 


    Bawang goreng dan daun sup tuk hiasan.

     Bila sudah pekat, angkat dan tuangkan ke atas kue teow tadi. Taburkan sedikit serbuk white pepper.Sedap dimakan panas2

    MY RECIPES 31: Dorayaki / Doraemon


    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
     Dah sarapan ...nak sarapan ape ye...itu soalan setiap hari...sekali sekala mai kita buat sarapan Doraemon...wokey gak anak2 mesti melompat anak tekak lebih lagi...hahaa

    ❤ Dorayaki @ Doraemon ❤



    Jom kita cuba nak?

    Bahan-bahan (untuk 10 keping)

    100gm tepung kek atau tepung gandum
    ½ sudu kecil baking soda
    60gm gula halus (i kurangkan jadi 50gm)
    2 sudu besar madu
    2 biji telur
    ½ sudu besar minyak masak
    ½ sudu kecil esen vanilla
    Sedikit susu segar sekiranya adunan terlalu pekat (i gunakan jenama Dutch Lady Full Cream)

    Inti : 1½ cawan kacang merah yg manis @ kaya


    Cara-cara :


    1. Dalam mangkuk besar, pukul telur bersama gula sehingga kembang. Kemudian, masukkan madu, minyak dan esen vanilla. Kacau sehingga sebati.

    2. Masukkan tepung dan baking soda yg telah diayak ke dalam campuran telur. Kacau adunan secara kaup balik. Boleh tambah sedikit susu segar/cair jika adunan terlalu pekat.

    3. Panaskan kuali yg tidak melekat (non-stick pan) dengan api kecil, masukkan 1/4 cawan adunan buat bulatan bersaiz 4". Masakkan sebelah bawah sehingga berwarna perang, selepas itu balikkannya sebelah atas pula sehingga adunan nampak masak. Ulang sampai dapat 20 keping.

    4. Letak 1 sudu besar kacang merah (i gantikan dengan peanut butter) ditengah sekeping pancake, tutup dengan satu keping pancake yang lain. Tekan dgn tangan pelahan-lahan untuk meratakan kacang merah. Jadilah Dorayaki (hoorey!) kalau  menjadi Tapakaki..ehh...ehh naik kaki...



    terima kasih resepi dari (reena’s online)



    FM MUM & DAD

    Assalamualaikum,

    Kan dah kata dah, kalau dah terjebak memang susah nak undur balik he...he... ini koleksi yang seterus nya zie dapat, sebenar nya koleksi ni koleksi yang anak2 zie bagi hari bapa dan hari ibu tahun 2012.

     FM.63
    FM.64
    FM. 65
     FM.66




     FM.67
    FM.68


    Kenduri Kawin Anak buah En.Cayang

    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

    Batu kikir
    jambatan bosi...
    Gulai udang sebelango....

    25 Ogos 2013, pagi2 gerak dari rumah kul 8 pg.. sampai2  di Batu Kikir jer dalam pukul 11.30 pagi.. just nice.. sebab kul 12 tengahari cun2 time nak berarak ke dewan...kami berkumpul di Homestay Kampung Lonek.


     tengok perangai adik...kat homestay dia paksa angah layan dia main tudung oren..tengah mengila main tudung oren sekarang....

    saat menunggu pengantin sampai kami lepak dulu.... eehhh tema dorang nie pink + gray macam2 taw2 aje...so akak nie wakil sebelah Pengatin Lelaki ke pengantin pompuan belasah aje lerrr

     adik + kakak ipar

    Adik + Abang = Adik dah 2 orang menantu abang anak masih sekolah lagi...


    lauknya semua sedap2...daging salai masak lemak cili padi


    yang nie family kakak en.cayang no.2 dari Kuala Kubu Bharu

    My Family

    Pengantin. Simple and nice!!


    Tahniah dpt menantu no dua. Semoga Allah memberkati dan merahmati keluarga anda.
    Maka selesai acara potong kek & berposing dengan pengatin kami gerak dalam pukul 2 nak antar along balik hostel pukul 6ptg..Panjang umur bulan depan kami ke Johor majlis sebelah Lelaki rumah Adik en.Cayang
     balik antar along kami singgah setia mall,berjaya juga angah bodek abah belikan kasut bola dan PC baru....Shine Bright like a diamond ^^ (angah perkena ABAH)

    otw balik semalam banyak jual lomang tepi jalan singgah beli 2 batang .Sebatang rm13 besar puas hati ~ kira2 semalam raya puasa enam






    Tanda-Tanda Sakit Di Badan




    Salam semua. Tanda-tanda sakit di badan memberi beberapa maksud tertentu. Kebanyakan orang salah faham akan perkara ini. Bacalah keterangan di bawah supaya anda memahaminya. Info di bawah ini antara info yang terbaik.

    Tanda-tanda sakit yang selalu kita rasakan berhubung kait dengan fungsi badan yang lain. Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri anda kerana informasi ini cukup bagus sebagai bahan rujukkan. Apa apa pun, kalau ada masalah dengan tubuh badan cepat-cepat lah pergi ke klinik atau hospital walaupun sakit hanya datang sekejap saja kerana mungkin dengan datang sekejap adalah untuk memberi clue/hint yang kita ni sebenar nya sakit.

    1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).

    a) Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
    b) Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
    c) Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
    d) Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
    e) Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.


    2. HIDUNG (Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong).

    a) Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
    b) Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
    b) Bersin
    i) Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
    ii) Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.


    3. BATUK

    a) Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
    b) Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa hari memakan RG.
    c) Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.


    4. KERONGKONG

    a) Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
    b) Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.


    5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)

    a) Bibir pucat
    i) Sistem penghadaman yang lemah.
    ii) Perut mengandungi angin.
    iii) Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
    b) Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.


    6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.

    a) Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
    b) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
    c) Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.


    7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.

    a) Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
    b) Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.


    8. KULIT Berpeluh :

    a) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
    b) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.


    9. RUAM DAN BISUL : Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.


    10. KULIT GATAL DENGAN RUAM : Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.


    11. KULIT PECAH DAN BERAIR : Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.


    12. RAMBUT GUGUR : Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.


    13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI

    a. Sakit Sendi
    i) Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
    ii) Tidak rasa panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism).
    iii) Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
    b) KEBAS TANGAN : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
    c) KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
    d) KEBAS KAKI : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
    e) SAKIT TAPAK KAKI : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
    f) SAKIT TUMIT KAKI : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
    g) RASA PANAS DI TAPAK KAKI : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
    h) GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).


    14. TANDA-TANDA DALAMAN

    A. KEPALA. Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.

    B. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.

    C. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
    a) Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
    b) Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.

    D. SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :Menandakan penyakit migrain.

    E. BISUL TERJADI DI KEPALA Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.

    F. RASA PENING YANG MEMUSING Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.


    15. MULUT/KERONGKONG/LIDAH

    a) LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
    b) MUNTAH DARAH
    i) Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
    ii) Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.



    16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : Tanda sakit jantung.


    17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman


    18. KENCING

    a) KERAP KENCING Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran
    b) AIR KENCING BERKAPUR Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
    c) AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
    d) AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
    e) AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.


    19. BUANG AIR BESAR

    a) CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
    b) SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
    c) NAJIS BERDARAH
    i) Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
    ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
    d) NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.


    20. BADAN

    a) RASA SAKIT : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
    i) Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
    ii) Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
    iii) Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
    iv) Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
    b) BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
    c) BADAN TERASA PANAS . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
    d) BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.


    21. RASA TAKUT MENGEJUT : Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.


    22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH : Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.


    23. RASA BIMBANG DAN TAKUT : Sistem paru-paru yang lemah.


    24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :

    a) Sistem jantung yang lemah.
    b) Sistem saraf otak yang lemah.
    c) Masalah pengaliran darah.


    25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : Sistem penghadaman yang lemah.






    Sumber dari:-
    Pn. Rusnani Omar
    Penolong Pendaftar
    Unit Keselamatan & kesihatan Pekerjaan
    Universiti Malaysia Perlis
     
    Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in