Apam Puteri Ayu versi lembut gebu ala2 kek span

Assalamualaikum warahmatulAllah hiwabarakatuh.

Status saya sekarang adalah berusaha gigih menyiapkan tempahan setiap hari...dah itulah namanya rezeki mula2 sorang kawan yang makan lama2 meniti bibir mengatakan kuih puteri ayu saya buat tersangat gebu dan sudah pastinya sedap...

 satu cara jimat masa dan jimat belanja. Buat banyak2, frozenkan. Pagi2 boleh bekalkan pada anak2 ge sekolah dan boleh buat menu makan petang. 


Siap untuk dimakan
Hasil selepas kukusan, kuih sangat lembut, gebu dan lembap... enak!



ye la..kan dah nak pose..ewah..(eh...korang2 dah abis ganti pose lom? jangan lupe ha...)

so, kenapa lak saya gigih belajar wat kuih ni..kuih yang Bonda saya sendiri pon suke wat..

sebabnya en.sayang saya sangat suke makan kuih ni..

dan saya juga sudah terikut2 suke..dan 

kawan2 suka menempah kuih nie...







Apam Puteri Ayu

Bahan2 
3 biji telur gread A

300 gm gula kastor
2 sudu kecil ovalette 
200 ml santan
50 ml air pandan
2 sudu kecil pewarna hijau epal
250 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
250 gm kelapa parut +2 sudu tepung ubi + 1/2 sudu kecil garam
Sedikit minyak untuk

Cara-cara nyer:
1.Panaskan kukus.
2.Pukul telur,gula dan ovalette sehingga betul2 kembang
3.Masukkan tepung gandum dan santan
4.Pukul lagi dengan low speed sehingga sebati
5.Sapukan sedikit minyak pada acuan.
6.Ambil sedikit kelapa dan penyek2 kan dalam acuan sampai padat
7.Bahagi2 kepada warna yang dikehendaki dan masukkan dalam acuan
8.Kukus dalam masa 7 minit



PUTERI AYU MZ

Senang kan.... cuba jangan tak cuba...Kalau ada yang tak clear inform MASZIE ye.. maszie sedia menjawab :)


TEMPAHAN SERI MUKA & KOLEH KCG

 ni tempahan dari....ROSE,apa pun terima kasih ya kerna sudi mengode TALAM dr maszie,tqvm..


KOLEH KACANG
 Loyang 10 x 10 = RM32


Seri Muka Pandan

 Loyang 10 x 10 = RM32


Calling2 kalau terliur!


Terimakasih kerana sudi membuat tempahan dengan maszie'liciouse.
 (Lainkali order la lagi).

Kalau berminat boleh whatsapp @ sms zie 017 69500 72


Tips utk lauk sejuk beku

Salam Ukhuwah Fillah ...
Selamat Pagi Sahabat ...


Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...


Biasa masaalah ngan lauk sejuk beku ni...luar dah nampak masak...dalam masih mentah...sabab x sabar nak tunggu lauk betol2 lembut sebelom ni digoreng.....

boleh ikut tips ni...x perlu nyah beku
 




WAKTU TERBAIK MAKAN BUAH-BUAHAN

Waktu untuk mengambil buah-buahan ketika makan sentiasa menjadi isu hangat samada mengambilnya sebelum atau selepas makan. Secara kebiasaannya, kita mengambil buah-buahan sebagai pembuka selera mahupun pencuci mulut. Namun, apakah kebaikan yang akan kita dapat sekiranya memakan buah-buahan dalam waktu yang berbeza?

Pembuka Selera
Sesetengah pihak percaya memakan buah-buahan seelok-eloknya 30 minit hingga 1jam setengah sebelum makan. Ini dapat membantu dalam pembersihan sistem penghadaman dan juga meningkatkan selera makan seseorang. Tabiat ini akan memberi kesan mengikut tahap keasidan, tahap gula dan kalori yang terkandung di dalam buah yang diambil. Sebagai contoh, memakan buah-buahan yang tajam (buah yang tinggi kandungan asid) seperti nanas, mangga, plum, dan buah beri sebelum memakan makanan berat dalam tempoh 10 hingga 15 minit kemudian. Cara ini dapat mebangkitkan selera seseorang.
Di samping itu, memakan buah-buahan seperti pisang, anggur, kurma dan kismis mampu membekalkan kalori yang tinggi. Ini dapat menahan perut kita dari berasa lapar dalam jangka masa yang lebih panjang. Jalan yang terbaik adalah dengan menunggu rasa lapar itu hadir lebih kurang dalam 30 minit ke 1 jam sebelum mengambil makanan yang lain.


Pencuci mulut
Buah-buahan biasanya diambil selepas makan sebagai pencuci mulut dan perkara ini mejadi kebiasaan masyarakat sekarang. Asid dari buah melancarkan sistem penghadaman. Ia juga dipercayai protein-protein yang terkandung di dalam makanan dapat melambatkan penyerapan gula dari buah-buahan yang diambil selepas makan. Cara ini sangat bagus dilakukan oleh penghidap kencing manis (diabetes). Ada juga yang berpendapat, buah lebih baik jika diambil ketika perut telah kosong atau 3 jam selepas makan. Tabiat ini sesuai dilakukan oleh orang yang bekerja dengan makan tengahari di tempat kerja dan makan malam di rumah. Apabila mereka pulang ke rumah dengan perut yang kosong, mereka boleh mengambil buah-buahan sebelum makan malam dan cara ini juga dapat mengelakkan daripada sembelit.


Secara kesimpulannya, banyakkan memakan buah-buahan sekurang-kurangnya 2 sajian dalam sehari.

Sumber : Eat Well, Live Well
(Chia Joo Suan)

Inspiration 39 # Berus



"Sesiapa yang melihat-lihat keaiban diri, dia tidak akan peduli keaiban orang lain."



Sources:

Victor Nunes

Kod E

[Perhatian]



Tidak semua nombor E yang digunakan untuk membuat sesuatu produk makanan berasaskan dari sumber yang haram. Bahan-bahan aditif ini boleh bersumberkan tumbuhan, sintetik, mikrob, semulajadi, kimia dan haiwan.

Sehubungan itu, sekiranya produk tersebut merupakan produk tempatan dan mendapat sijil Pengesahan Halal Malaysia, maka ia boleh digunakan tanpa was-was sekalipun mempunyai kod E-kod. Tetapi sekiranya produk tersebut bukan produk tempatan serta tidak mendapat sijil pengesahan halal Malaysia walaupun menggunakan e-kod yang sama, pengguna dinasihatkan agar berhati-hati dalam memilih produk tersebut.

Sultan Azlan Shah mangkat

INNALILLAHHIWAINNALILLAH HIRROJIUN.
Dari Allah kita datang, kepada Allah jugalah kita dikembalkan.

AL-FATIHAH
Moga rohnya dicucuri Rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. 
Salam Takziah juga buat keluarganya yang tersayang, seluruh kerabat dan rakyat Negeri Perak.

Sultan Perak, Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni almarhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah mangkat pada jam 1.30 petang hari ini.
Almarhum Baginda berusia 86 tahun.

PENGEBUMIAN AKAN DIADAKAN ESOK SELEPAS SOLAT ASAR DI MAKAM DIRAJA KUALA KANGSAR.

Almarhum Baginda ditabalkan secara rasmi sebagai Sultan Perak ke-34 pada 1984. Sebelum ini, Almarhum baginda mempunyai kerjaya cemerlang dalam sistem kehakiman Malaysia dan pernah menjadi Ketua Hakim Negara pada 1982.

Pada 1989, Almarhum Baginda menjadi Yang di-Pertuan Agong Malaysia ke-9 dan berkhidmat selama lima tahun sebelum kembali ke takhta Perak pada 1994.
Baginda juga adalah bekas Pro-Canselor Universiti Sains Malaysia dan terkini Canselor Universiti Malaya.

Almarhum Baginda menjadi presiden Persekutuan Hoki Malaysia sehingga 2005 dan kekal sebagai presiden Persekutuan Hoki Asia dan ahli lembaga eksekutif badan global Persekutuan Hoki Antarabangsa.

Kejohanan Hoki Sultan Azlan Shah adalah kejohanan hoki tahunan yang disertai beberapa banyak Negara antarabangsa yang diadakan di Ipoh sebagai kejohanan Hoki yang paling berprestij dinegara ini.

Permergian Almarhum Baginda amat-amat dirasai seluruh rakyat Malaysia dan rakyat Perak Darul Ridzuan amnya.

`AL-FATIHAH~


WordLess WedNesday 41#

Betul tak....


Ayah dengan perut buncit adalah ayah yang baik??


hehehe

Petua @ Tips Menghasilkan Kuih Talam



1.Koleh Kacang
2. Serimuka pandan
3. Talam Suji
4. Talam Keladi
5.Talam Ubi Kayu
6.Talam Sri Sarawak
7.Talam Lapis  Diplomat
8. Talam Roti Butterscotch
9.Talam Lapis Caribbean 
10.Talam Mak Dara

As salam....

Kali ni saya nak share tentang tips untuk menghasilkan kuih talam yang sedap mata memandang, tidak menggerutu dan insya Allah tahan lama (lebih kurang 48 jam jika di simpan pada suhu bilik) :

1. Adunan yang telah siap dibancuh perlu dimasak dengan api yang perlahan sehingga mengeluarkan wap untuk mengelakkannya cepat basi.

2. Adunan perlu dikukus dengan api yang SEDERHANA besar sepanjang tempoh mengukus.

3. Tudung/ tutup periuk kukus perlu di buka sekurang-kurangnya 10 minit sekali bagi mengelakkan wap air menitis ke atas adunan (bagi lapisan atas sahaja).

Selamat meloyang!


Inspiration 51 #MANCIS API






Setiap kali kita memaafkan dan menyayangi orang lain kebahagian dan kesihatan menjadi milik kita.


Sources:

Victor Nunes

3 WAKTU DILARANG MANDI :


A. 30 Minit Setelah Solat Asar.
B. Setelah Maghrib.
C. Setelah Isya' sehingga pukul 12 malam.
Penjelasan :
A. 30 minit setelah solat asar itu adalah waktu dimana darah didalam diri kita ketika itu sedang panas, jika kita mandi ketika itu, akan menyebabkan badan menjadi lelah dan penat untuk melakukan perkerjaan.
B. Jantung kita setelah maghrib sudah mulai lemah untuk melakukan perkerjaan. Jadi, kajian menunjukkan bahwa ketika ini jika kita mandi akan menyebabkan paru-paru boleh dimasuki air dan boleh menyebabkan paru-paru basah.
C. Setelah solat isya, ini saatnya jantung kita berhenti dan melakukan istirahat, jika mandi ketika ini akan menyebabkan kerosakan jantung akibat kemasukan air.
Sebaiknya mandi setelah 1 jam dari jam 12 malam. Antara pukul 2 - 3 pagi, itu akan lebih memberikan energy kepada badan seperti mana bateri yang telah lemah di cas semula.
Dikatakan :- ۞ Surah Al-Fatihah dapat memadam kemurkaan Allah SWT. ۞ Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat. ۞ Surah Dukhan dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat. ۞ Surah Al-Waqi’ah dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir. ۞ Surah Al-Mulk dapat meringankan azab di dalam kubur. ۞ Surah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan. ۞ Surah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian. ۞ Surah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq. ۞ Surah Al-Falq dapat menghapuskan perasaan hasad dengki. ۞ Surah An-Nas dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was. Seterusnya, bagi menangani Syaitan Durjana, Dikatakan juga:- ۞ Ketika anda membawa AL-QURAN, respon syaitan ialah biasa saja, tengok je... ۞ Ketika anda membukanya, syaitan mula curiga. ۞ Ketika anda membacanya, syaitan mula gelisah. ۞ Ketika anda memahaminya, dia mula kejang. ۞ Ketika anda mengamalkan AL-QURAN, dalam kehidupan setiap hari, dia stroke.... Teruskan membaca AL-QURAN dan mengamalkannya agar syaitan terus stroke. ۞ Ketika anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya. ۞ Syaitan kata, "JANGAN SEBARKANNYA, KERANA IA TIDAK PENTING LANGSUNG" Sebarkan biar umat islam mngetahui
TARIKH PENTING TERDEKAT:
Isra' wal Mi'raj🌓
- 27th Mei 2014
- tuesday.
Nisfu Sya'ban🌓
- 13th June 2014
- friday.
Ramadan🌓
- 28th June 2014
- saturday.
Lailat-ul Qadr🌠
- 17th July to 26th July 2014
- thursday to saturday
Eid-ul-fitr🌠
- 28th July 2014.
- monday
First day to hajj KT 1
- 27 Ogos 2014
- wednesday
Eid-ul-Adh🐄🐐🐪
- 4th October 2014.
- saturday

Menghadapi Kegagalan

Dalam kehidupan, setiap orang pernah mengalami kegagalan. Namun apa maknanya? Perbedaan utama antara orang yang benar-benar sukses dan gagal adalah sikap mereka menghadapi kegagalannya. Bagaimana seharusnya sikap kita dalam menghadapi kegagalan? Berikut adalah 10 kata bijak dari para tokoh dunia tentang bagaimana seharusnya kita menghadapi kegagalan:

1. “Hanya mereka yang berani gagal dapat meraih keberhasilan.” (John F. Kennedy)

2. “Keberhasilan tidak diukur dengan apa yang Anda raih, namun kegagalan yang telah anda hadapi, dan keberanian yang membuat anda tetap berjuang melawan rintangan yang datang bertubi-tubi.” (Orison Swett Marden)

3. “Kebanggan kita yang terbesar adalah bukan tidak pernah gagal, tetapi bangkit kembali ketika kita jatuh." (Confusius)

4. “Banyak kegagalan dalam hidup ini dikarenakan orang-orang tidak menyadari betapa dekatnya mereka dengan keberhasilan saat mereka menyerah.” (Thomas Alva Edison)

5. “Kegagalan dapat dibagi menjadi dua sebab. Yakni, orang yang berpikir tapi tidak pernah bertindak, dan orang yang bertindak tapi tidak pernah berpikir.” (W.A. Nance)

6. “Keberhasilan adalah kemampuan untuk melewati dan mengatasi dari satu kegagalan ke kegagalan berikutnya tanpa kehilangan semangat.” (Winston Chuchill)

7. “Tak ada rahasia untuk menggapai sukses. Sukses itu dapat terjadi karena persiapan, kerja keras, dan mau belajar dari kegagalan.” (General Colin Powell)

8. “Orang-orang yang gagal dibagi menjadi dua, yaitu mereka yang berpikir gagal padahal tidak pernah melakukannya, dan mereka yang melakukan kegagalan dan tak pernah memikirkannya.” (John Charles Salak)

9. “Kegagalan adalah sesuatu yang bisa kita hindari dengan tidak mengatakan apa-apa, tidak melakukan apa-apa dan tidak menjadi apa-apa.” (Denis Waitley)

10. “Kegagalan adalah satu-satunya kesempatan untuk memulai lagi dengan lebih cerdik.” (Henry Ford)




Inspiration 50# KELOPAK BUNGA




"Sesiapa yang menyelidiki dengan mendalam sesuatu pekerjaan (perkara), dia akan berasa jemu."



Sources:
Victor Nunes

Salam Jumaat barakah!

Salam Jumaat barakah! Doa kami semoga kita semua dilimpahkan rezeki,dimudahkan segala urusan untuk menuju akhirat, disayangi penduduk bumi dan langit, diteguhkan aqidah, ditingkatkan iman dan faqih dalam agama. Amiin!
Sesungguhnya hari jumaat lebih baik dari hari-hari di bulan Ramadhan dan sesungguhnya hari jumaat adalah hari raya. MasyaAllah! Betapa istimewanya hari jumaat.
"Barangsiapa mandi,keluar awal berjalan kaki dan tidak menunggang, kemudian menghampiri imam dan mendengar khutbah, maka pada setiap langkahnya, dia dikurniakan ganjaran berpuasa dan bersolat selama setahun"
Dari Ibnu Abbas r.a, Rasulullah bersabda di suatu hari Jumaat: "Sesungguhnya hari ini adalah hari raya. Allah menjadikan istimewa bagi kaum muslimin".
BarakAllahu fikum!


PETUA BERKENAAN PENYEDIAAN/PEYIMPANAN MAKANAN

1 - Elak Sardin Roll Daripada Berminyak
Pernah x buat sardin roll, lepas kita goreng roti tu berminyak2 pulak. Hai terbantut nak makan...
Cara mengatasinya sebelum nak gulung roti dgn sardin, sosej atau apa2 intilah. Roti itu mestilah dikukus sekejap, agak2 lembut. Angkat dan boleh digelek dengan penggelek. Pastu letaklah apa2 pun inti nak letak...goreng...Insyallah roti yang digoreng tidak akan berminyak....Ada faham ke adik manis...hihihi

2 - Masalah Kek Melekat Di Sekeliling Loyang
Jika anda membuat kek keju (cheese cake) dan terlupa nak mengeluarkan dari loyang ketika suam dan membiarkan sehingga kek itu sejuk anda akan mengalami masalah kek akan terkopak disebelah tepi loyang. Untuk mengatasi masalah itu panaskan pisau diatas api sekejap dan lalukan pisau itu ditepi-tepi loyang itu, insyallah bahagian tepi kek akan terkeluar dengan mudahnya. Petua ini juga terpakai untuk kek yang suka melekat-lekat di tepi loyang dan susah untuk dikeluarkan...

3 - Tips Menggunakan Acuan Biskut
Bila kali pertama menggunakan acuan tart, acuan biskut kapal atau apa-apa acuan yang digemari...Jangan terus digunakan, gerenti dough biskut akan melekat didalam acuan anda.. Terlebih dahulu basuh acuan-acuan tersebut dan lapkan hingga kering.. Untuk mengelakkan biskut melekat apabila siap dibakar...Letakkan majerin dikeliling dalam acuan. Bakar sekejap didalam oven dalam 15 minit....Keluarkan acuan, sejukkan dan bolehlah digunakan untuk membuat biskut kegemaran anda. Insyallah biskut akan mudah keluar dari acuan..

4 - Meranggupkan biskut (apa-apa jenis biskut) 
Setelah kita membuat dough utk biskut kegemaran kita, bungkuskan dgn plastik lekap dan diletakkan didalam peti ais(kadang2 aku gunakan bekas kedap udara aje), biarkan selama 1-2 jam, setelah itu keluarkan dan barulah dibentuk ikut kesukaan kita. Pasti biskut menjadi lebih ranggup dan yummy..
Untuk merangupkan biskut tart, selain menyimpan doh biskut didalam peti ais selama 1 -2 jam,kita boleh letakkan sedikit minyak sapi di dalam adunan tart kita dan digaul bersama butter. Insyallah biskut tart kita akan menjadi lebih rangup dan gebu....

5 - Memekatkan Soup Dengan Telur (Putih Telur)
Setelah lengkap semua bahan dimasukkan ke dalam soup, biarkan soup mendidih seketika kemudian matikan api...Pecahkan telur di dalam mangkuk (seeloknya gunakan putih telur)..perlahan-lahan tuangkan putih telur tadi ke dalam soup yang masih panas didalam periuk..tuang sedikit demi sedikit dan secepatnya kacau gunakan senduk...Tekstur putih telur akan menjadi seperti bertali(macam sup sharks fin chinese style) dan sup tentulah akan sedikit pekat....

6 - Cara Membahagikan Kek Kepada Dua Atau Lebih Bahagian
Bagi mereka yang pertama kali ingin membahagikan kek mengikut layer dgn tujuan untuk meletakkan inti, icing, fresh cream dan sebagainya..Petua ini insyaallah akan dapat membantu anda..Selain menggunakan pisau khas pemotong kek, kita juga boleh gunakan BENANG atau TALI TANGSI (of cause kena basuh dulu, lap dan jgn lupa keringkan)..Pegang benang menggunakan tangan kanan dan kiri, tegangkan sedikit dan mula memotong di bahagian yang anda kehendaki..tangan kiri dan kanan mesti digerakkan bersama-sama..Tadaa! kek telah terpotong dgn cantik kan? :) boleh lah start letak topping yang anda inginkan..

7 - Cara Untuk Mendapatkan Kek Yang Cantik Dan Gebu
Untuk mendapatkan kek yang cantik dan gebu, selepas adunan dituang ke dalam loyang....hendaklah kita hentak-hentakkan loyang sebanyak 3 kali. Tujuannya untuk membuang sisa-sisa angin/bubble yang ada dalam adunan kek tadi..Insyallah kek yang siap akan jadi gebu sekali (tapi ingat kalau dihentak sekalipun tapi suhu oven terlalu tinggi pun takan menjadi...ingat tu... : )

8 - Cara Mengeluarkan Crust Tart Dengan Mudah
Jika anda ada masalah untuk mengeluarkan crust tart daripada acuan, di sini Zie kongsikan cara yg paling efektif untuk memudahkan anda melakukannya..setelah crust siap dibakar, biarkan hingga ia betul2 sejuk pada suhu bilik..kemudian, terbalikkan acuan tersebut dan dgn mudah tanpa perlu mengetuk acuan..crust tart akan keluar dgn sendirinya..

9 - Cara untuk menyimpan biskut supaya tahan lama
Taburkan sedikit gula kedalam balang tempat simpanan biskut. Kemudian barulah masukkan biskut anda kedalamnya. Ini akan mengelakkan biskut berbau hapak dan tahan lama.

10 - Cara untuk mencantikkan permukaan biskut
Campurkan sedikit esen vanila kedalam telur putih atau telur kuning. Sapukan diatas biskut, kemudian dibakar seperti biasa. Pastinya biskut akan lebih cantik, licin dan menarik bila siap dibakar.

11 - Cara untuk menggelakkan beras daripada bubuk dan Kutu beras

  1. Masukkan beberapa ulas bawang putih tanpa dikupas kulitnya kedalam tong beras
  2. Masukkan beberapa helai daun limau dan daun nangka ke dalam tong beras agar beras tahan lebih lama
  3. Masukkan beberapa pelepah daun belimbing yang di bersihkan dan dikeringkan
  4. Masukkan 6 tangkai lada kering ke dalam tong beras
12 - Cara Memasak nasi yang telah termentah
  1. Letakkan secawan air  sejuk di tengah-tengah nasi mentah.  Tutup periuk dan masak dengan api perlahan hingga wap air keluar.  Ini menandakan nasi itu telah masak semula
  2. Masukkan sedikit air dan secubit garam diatas penutup nasi dengan api perlahan.  Biarkan beberapa minit
  3. Masukkan nasi kedalam periuk kukus yang telah dialas dengan daun pisang atau daun pandan.  Kukus hingga masak
13 - Cara mengatasi nasi yang dimasak terlebih lembik
  1. Letakkan beberapa helai suratkhabar  diatas periuk nasi. Kemudian tutup dengan tudung periuk.  Kecilkan api dan tunggu hingga air kering
  2. Hiriskan sebiji kentang yang telah dihiris kulitnya.  Masukkan ke dalam nasi yang lembik tadi.  Biarkan selama 5 minit dan angkat
  3. Masukkan roti bantal ke dalam nasi lembik itu.  Jumlahnya bergantung kepada berapa lembik nasi itu.
14 - Cara Menghilangkan bau hangit pada nasi
  1. Letakkan beberapa tangkai lada kering diatas periuk nasi itu.  Dengan itu nasi tidak akan berbau
  2. Letakkan sekeping roti atau sehelai daun sirih di dalam periuk nasi sebaik sahaja nasi telah kering.  Angkat apabila telah kering
  3.  Ambil semangkuk air dan letakkan di tengah-tengah periuk nasi.Tutup periuk nasi dan angkat apabila baunya telah hilang
  4. Tutup periuk nasi dengan daun pisang
  5. Ambil daun pandan dan letakkan di dalam mangkuk dan letak atas nasi yang hangit itu
  6. Cuci dan masukkan kulit bawang ke dalam periuk nasi itu
15 - Cara Menggelakkan nasi menjadi cepat basi
  1. Masukkan 2 atau 3 kuntum bunga cengkih dan secubit garam ke dalam nasi yang ditanak
  2. Basuh beras hingga beras kelihatan putih.  Masukkan air dan boleh ditanak seperti biasa
16 - Cara Menggebukan Dan Melembutkan Tekstur Nasi Lemak
Kadang-kadang kita teringin nak makan nasi lemak yang bertekstur lembut dan gebuss....hihihi. Macamana erk (Johor style lagi) Mengikut petua tinggalan maktuaku...beras hendaklah dicuci sebanyak 3 kali, kali ke 3 selepas membuang air basuhan, biarkan beras yang masih basah untuk 1 jam. Kemudian barulah ditambah santan dan masukkan bahan tumisan darat, Insyaallah nasi lemak yang dimasak akan menjadi lebih lembut dan gebuss. Kalau ada kelapangan aku akan kongsi resepi nasi lemak resepi keluargaku....

17 - Cara mengempukkan dan melembutkan ayam tua aka ayam pencen
Nak makan apa harini, apakata masak ayam tua/pencen..pasti sedap...alamak camana nak bagi di empuk cepat? kalau x empuk alamatnya makan ayam springlah...hehehe Jangan risau petua hari ini macamana nak empukkan/lembutkan ayam tua..
  1. Potong ayam kecil-kecil, kemudian rebuskan dengan air kelapa, direbus hingga air kelapa mengering sedikit. Ayam akan lembut dan lebih sedap sebab dah menyerap air kelapa tadi. 1 ekor Ayam Tua = air kelapa dari 3 biji kelapa.
  2. Kisarkan sepotong buah nenas sehingga halus. Kemudian perapkan dengan ayam tua yang sudah dipotong selama 15 minit. Selepas itu, barulah dibersihkan ayam tersebut dan masak seperti biasa. Carik-carikkan daun pisang abu. Kemudian masukkan dalam masakan ayam tua anda
18 - Cara mengempukkan dan melembutkan daging(lembu,kerbau,kambing dan sewaktu dgnnya
Mmmm sedapnya daging tu...tapi bila dimakan, alamak liatnya...macamana nak bagi daging lembut dan senang dimakan...Haa.. ini petuanya
  1. Perap daging yang telah dipotong dengan sedikit cuka selama 10 - 15 minit.  Selepas itu toskan air hingga kering.  Ketika memasak perlahankan api ketika kuah sdang mengelegak.  Hasilnya, daging lebih cepat empuk dan enak.
  2. Masukkan beberapa helai daun nangka ke dalam rebusan daging. Hasilnya daging akan cepat empuk
  3. Masukkan beberapa tangkai daun betik ke dalam rebusan daging. Boleh juga dimasukkan sebiji betik muda ke dalam masakan daging anda
  4. Atau masukkan sudu steel anda bersama-sama ketika memasak daging.  Sekiranya dah masukkan sudu daging tak empuk2, ini bermakna anda telah terbeli sudu steel yang palsu...hihihi gurau aj
19 - Cara Menghilangkan Bau Hanyir Ikan
Menu ikan air tawar atau ikan sungai memang sedap tapi masalah pulak bila masak baunya kuat dan berlendir lagi. Cara-cara mengatasi masalah ini ialah dengan mengambil sehelai daun pisang, garam kasar dan asam keping. Daun pisang dicarik-carik dan dicampur dengan garam kasar dan asam keping lalu diramas bersama-sama ikan air tawar atau ikan sungai. Biarkan seketika dan dibasuh seperti biasa. Bukan sahaja ikan tidak akan berbau hanyir malah apabila dimasak akan menjadi lebih sedap lagi..

20 - Cara Membersihkan Ayam atau Ikan
  1. Setelah membersihkan ayam/ikan, gaul ayam atau ikan dengan tepung untuk menggelakkan lendir-lendir terperangkap dibadan ayam atau ikan.  Biarkan dalam 10 minit baru dibasuh dengan air biasa
  2. Ayam/ikan di bersihkan seperti biasa.  Sediakan semangkuk air yang diperahkan limau kasturi dalam 4 biji. Masukkan ayam tadi dan biar perap sekejap.  Ayam/ikan bukan sahaja bersih, tidak berbau tetapi daging ayam/ikan akan lebih sedap lagi. 
21 - Cara Mengelakkan Ayam atau Ikan yang digoreng melekat dikuali
Taburkan sedikit garam  dalam minyak yang panas.  Kemudian masukkan ayam atau ikan atau apa2 barang gorengan.  Insyallah bahan gorengan tidak akan melekat dikuali. Jangan lupa masukkan sedikit perahan limau agar bahan gorengan lebih cepat garing.

22 - Cara agar taugeh tahan lebih lama dan tetap segar

Bila dah dekat nak puasa ni mesti macam-macam resepi kena gunakan taugeh..cara agar taugeh tahan lama dan tetap segar
  • Ambil sebiji limau nipis dibelah tiga.  Masukkan ke dalam taugeh yang direndam di dalam air.  Pastikan airnya ditukar setiap hari
  • Masukkan taugeh ke dalam bekas berisi air ang menutupi keseluruhan taugeh, kemudian masukkan beberapa keping asam gelugor ke dalam bekas rendaman.  Selepas itu boleh disimpan di dalam peti sejuk
  • Rebus air sehingga mendidih dan sejukkan.  Apabila sudah sejuk rendamkan taugeh tadi di dalamnya dan disimpan di dalam peti sejuk
  • Atau tidak perlu rendam didalam air hanya perlu buang ekornya dan simpan didalam peti sejuk sahaja
23 - Cara Merangupkan bawang goreng

Bagaimana untuk merangupkan bawang goreng yang banyak digunakan untuk menyedapkan masakan dan sebagai hiasan diatas makanan.  Ramai menghadapi masalah untuk mendapatkan bawang goreng yang ranggup tetapi sekarang bukan masalah lagi..Bawang kecil dikupas dan dibersihkan, dihiris nipis2...lebih nipis lebih sedap lagi.  setelah dihiris ambil sedikit majerin dan digaul bersama dengan bawang yang dihiris tadi.  Biarkan sekejap kemudian barulah digoreng didalam minyak yang banyak dan panas.


24 - Cara mempercepatkan puding membeku
Open house nak buat puding tetapi tetapi puding lambat nak beku :
Caranya masukkan loyang yang akan digunakan ke dalam peti sejuk di tempat beku (bahagian frozen). Biarkan selama 20 hingga 30 minit.  Kemudian keluarkan.  Tuangkan adunan ke dalam loyang tadi dan masukkan semula ke dalam peti sejuk(bahagian chiller aje).  Hasilnya anda tidak perlu tunggu menunggu lama untuk menikmatinya.

WordLess WedNesday 40 #

One picture, thounsand words.



Ukuran Kejayaan...



Pada usia 4 thn, kejayaan anda ialah anda tak kencing dalam seluar,

Pada usia 8 thn, kejayaan anda ialah anda mengenali jalan pulang ke rumah,

Pada usia 12 thn, kejayaan anda ialah memiliki kawan2,

Pada usia 18 thn, kejayaan anda ialah anda berjaya memiliki lesen memandu,


Pada usia 23 thn, kejayaan anda ialah anda keluar dari Universiti (sebagai graduan)


Pada usia 25 thn, kejayaan anda ialah anda mendapat pekerjaan,

Pada usia 28 thn, kejayaan anda ialah andamemiliki isteri/ suami,


Pada usia 30 thn, kejayaan anda ialah anda mendapat anak,


Pada usia 35 thn, kejayaan anda ialah anda memiliki harta (spt rumah sendiri).


Pada usia 45 thn, kejayaan anda ialah anda masih kelihatan muda dan bertenga,

Pada usia 50 thn, kejayaan anda ialah anak2 anda telah berjaya,

Pada usia 55 thn, kejayaan anda ialah anda masih mampu kemenuhi tanggunjawab suami isteri,


Pada usia 60 thn, kejayaan anda ialah anda masih mampu memandu sendiri kereta,

Pada usia 65 thn, kejayaan anda ialah anda masih mampu hidup tanpa penyakit,

Pada usia 70 thn, kejayaan anda ialah anda tidak merasa diri anda beban atas orang lain,

Pada usia 75 thn, kejayaan anda ialah anda masih mempunyai kawan sebaya,

Pada usia 80 thn, kejayaan anda ialah anda masih ingat jalan pulang ke rumah (tak pelupa),

Begitulah dunia (pusingan yang dialami semua hamba),

Lebih murah daripada apa yang sepatutnya kita jaga,

Sharing is Caring... :)

Kata imam Ghazali... yg paling dekat dgn kita ialah mati :)

Kejayaan sebenarnya pada bila bila masa ialah apabila kita taatperintah Allah mengikut cara Nabi SAW







PETUA BERKAITAN PENJAGAAN PERALATAN RUMAH DAN LAIN-LAIN PETUA


1 - Cara untuk menajamkan gunting
Kadang-kadang kita akan hadapi masalah untuk menajamkan gunting samada gunting kain atau gunting didapur. Hari ini Zie akan kongsikan 3 cara yang dapat membantu kawan-kawan dalam menyelesaikan masalah ini.

  1. Gunting beberapa helai daun sirih satu persatu. Ingat guna gunting kita yg dah tak tajam tu ye. Gunting yang dtumpul itu akan tajam semula.
  2. Potong beberapa helai daun serai dengan gunting yang tumpul tu, kemudian asah mata gunting itu dengan daun serai. Hasilnya gunting akan tajam semula
  3. Selain daripada cara diatas anda juga boleh menajamkan gunting dengan menggunting daun tebu. Gunting hingga yang tumpul, tajam semula
2 - Cara membersihkan peti ais yang berbau
Pernah tak korang menghadapi peti ais berbau bila dibuka...almaklumlah  masing-masing busy dengan hal sendiri sampai x sempat membersihkan peti ais.  Apakata gunakan daun pandan, ambil 3,4 helai daun pandan, ikatkan dan terus masukkan ke dalam peti ais. Insyallah peti ais yang berbau busuk akan berbau harum sekali. Selain dari itu boleh dimasukkan sebungkus kopi dan simpankannya didlm peti sejuk atau titikkan esen vanila pd perca kain dan simpan dipeti sejuk.. Tapi ingat jangan sebab dah letak daun pandan dan barang2 yang lain ambik kesempatan xnak bersihkan peti ais pulak????bersih tetap kena bersihkan...yelah kat situ kan tempat letak makanan, lau kotor nanti tercemar pulak makanan tu....Sapa yang makan?, sapa yang susah? KITA JUGAKKKK...x gitu?

3 - Cara mententeramkan diri bila menghadapi musibah
Bagaimana untuk mententeramkan diri bila berlaku kes-kes seperti aku atau menghadapi apa-apa musibah dalam kehidupan kita...jika berada dirumah cepat2 ambil wuduk dan terus membaca AlQuran, seelok-eloknya sebelah pagi dan malam.  Jika berlaku diluar rumah bacalah ayat 3 Qul( surah AlIkhlas, surah Al Falaq, surah An Nas) , membaca ayat kursi dan istifar banyak2.  Insyallah ketakutan, panik dalam diri akan segera beransur-ansur reda...

4 - Cara membersihkan balang yang lama
Bulan puasa dah dekat dan tak lama lagi nak menyambut hari raya.  Apalagi surirumah pun pasti sibuk membersihkan balang-balang kuih yang boleh direcycle semula, jangan membazir tau.  Macamana erk...he3 oklah mula-mula basuh balang kuih dan keringkan. Masukkan kayu arang yang telah bersih dan kering ke dalam balang tersebut.  Tutup dan biarkan selama lebih kurang dua jam.  Selepas itu, buka tutup balang dan jika bau sudah hilang, barulah dibersihkan atau jika bau masih ada tutup balang dan biar arang didalamnya.

Inspiration 49# TALI GUNI





Harapan sebenar hanya kepada Allah. Jika mengharap selain dari Allah alangkah sia sianya


Sources:
Victor Nunes

Order Jumaat Lepas

Mari! Mari!  Kawan2 Adik Kakak Sementara masih harga pembukaan... (sampai bila2 hari pembukaan.. :P).

Hah!! Saja akak letak font beso2.. biar besor mata membacanya.  Akak pun sejak dua menjak ni, mata dah turun nilai.. Symptom orang berumur dan tak cukup tidur.. hehehe. 

Hari ni nak tayang  Hokaiddo cupcake dan Apam polkadot .  Yang order ialah sahabatku Liza.. Dia makan time datang ke rumah nak makan banyak malu...Oder semperna hari jadi Hubby dan Apam  polkadot  untuk majlis hari guru kelas anaknya sambil2  ni dia cakap nak promote kat kengkawan.. huhu terharu!! Tima kasih daun keladi  :))





Akhiri Penantianku



Resah hati ku
Selalunya ada
Fikirkan kamu
Setiap waktu ku
tenang jiwa ku
bila kau di sisi
Dalam dakapan mu buat ku mati

Hooooooo~
Jauh
Ku menunggu
Biar ketahuan mu
Disini ku merindu

Jauhhh
Ku berharap
Kembali kau pada ku
Akhiri penantian ku

Tak mampunya aku
Bila kau tiada
Gelap hariku
Sepi hidup ku
Lemah langkah ku
Mendengar suara mu
Laju jantung ku bila menyentuh mu
Wooo~

Jauh
Ku menunggu
Biar ketahuan mu
Disini ku merindu

Jauh
Ku berharap
Kembali kepada ku
Akhiri penantian ku

Hooooo~oooo~hoooo
 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in