CARA MEYIMPAN KEJU


*Jangan simpan keju dalam peti sejuk bahagian pembeku.
*Ia akan menyebabkan keju menjadi berketul-ketul.
*Simpan keju di bahagian chiller dan perlu di habiskan dalam tempoh 2 minggu setelah di buka bungkusannya.


Inspiration 129 # Coklat Rice Ball




kalau kita membuat sesuatu pekerjaan yang biasa kita buat dan kita memang pakar dalam bidang itu, tiba-tiba berlaku kesilapan. Apakah reaksi pertama kita. Adakah kita menyalahkan orang, menyalahkan diri sendiri, marah, atau menyerahkan serta menyedari bahawa ini semua ketentuaan Allah yang mengizinkan perkara yang kita tidak sukai dan jangkakan itu berlaku.
Kita perlu bermuhasabah diri, kita tidak menyalahkan staf kita, kita nilai diri kita adakah terdapat kesombongan dan riak kita kepada kehebatan sendiri, hingga kita lupa hendak bergantung kepada Allah dengan berserah dan bertawakal kepada-Nya. Sesiapa yang terlalu yakin kepada kepandaian diri dan kebolehan diri sendiri, dia akan melihat kesilapan atau kegagalan sesuatu yang diusahakan adalah kerana kelemahan dan kecuaian orang lain. (PROF DR MUHAYA)


TEMPAHAN - EN.EQRAM

Musim cuti sekolah SUDAH TIBA Tempah KEK MARBLE SEXY & TALAM untuk HIDANGAN MAJLIS ANDA CALL/SMS/WHATSAPP KAK ZIE  0176950072..




Kek Marble Sexy & Serimuka Pandan tempahan EN.EQRAM dari Setia Alam,
Terima kasih kepada ENCIK EQRAM.
Katanya sebab isterinya megidam dan ada majlis perkahwinan.

TEMPAHAN AZZAH AF


Congratulations to AZZA AF & EHSAN, Semoga berbahagia & kekal hingga ke Jannah.. Majlis Recepsi pada 30/5/15  @ IDCC Grand Ballroom , Section 15, Shah Alam...




Terima kasih untuk tempahan #KekMarbleSexy  & #SeriMukaPandan yang diterima hari ni dari Azzah AF untuk Majlis Resepsi di IDCC, Shah Alam.

semoga pernikahan Azzah Af kekal hingga ke Jannah... amin



 Pada yang berminat untuk tempahan boleh call/whatsapp Kak ZIE 0176950072

TEMPAHAN HARTATI


Terima kasih Hartati untuk tempahan ‪#‎SERIMUKAPANDAN‬ dan‪#‎LAPISMALAYSTYLE yang diterima hari ini moga majlis ‪#‎kenduri‬ berjalan lancar. Pada yang berminat untuk tempahan boleh call/whatsapp Kak ZIE 0176950072

CARA MELIPAT FLAKEY SARDINE BUNS

Share cara melipat puff untuk FLAKEY SARDINE BUNS





Inspiration 128 # KULIT BAWANG








Semua sakit yang kita alami memang nampak sengsara kepada penghidapnya. Kalau kita bergantung kepada doktor dan ubat-ubatan sahaja, bukan kepada Allah, kita akan menyoal, mengapa Allah berikan penyakit ini kepada kita dan keluarga kita sahaja, mengapa tidak kepada orang lain? Sakit adalah tanda kasih sayang Allah, kepada hamba-Nya
(PROF DR MUHAYA)


TEMPAHAN NANI



Terima kasih untuk tempahan ‪#‎SERIMUKAPANDAN‬,‪#‎TALAMKELADI‬ dan‪#‎TALAMSUJIMERAH‬ yang diterima hari ini moga majlis ‪#‎kenduri‬ berjalan lancar. Pada yang berminat untuk tempahan boleh call/whatsapp Kak ZIE 0176950072

Doa Mohon Ketetapan Iman

ASSALAMUALAIKUM...

SALAM JUMAAT YANG MULIA...

SAMBIL-SAMBIL MELAKUKAN KERJA-KERJA DI MANA SAJA BASAHKAN LIDAH DENGAN ZIKIR DAN DOA SENTIASA. JIKA TIDAK DIZAHIR BIBIR TERDETAK DI HATI PUN ALLAH MENDENGARNYA DAN GANJARAN PAHALANYA TERTULIS JUA...


Doa yang sangat penting untuk zaman ini. Penuh mencabar. 



KEAJAIBAN SURAH ALFATIHAH



1 - AL-FATIHAH Baca 14 kali sebelum tidur:Suami dan anak-anak akan mengingati kita selalu
2 - AL-FATIHAH Baca 41 kali tiup dalam air dan minum serta buat air mandian:Melepas-kan rasa sakit dalaman

3 - AL-FATIHAH Baca 7 kali dan usap di kepala setiap pagi dan sekali sebelum tidur.Kepada orang berpenyakit mental
4 - AL-FATIHAH Baca 3 kali tiup dalam segelas air- minum dan baca sambil mengusap kawasan yang rasa sakit.Sakit yang keterlaluan
5 - AL-FATIHAH Baca 7 kali dan sapu ke atas kepala bayi yang suka menangis pada malam hari atau pada bila-bila masa
6 - AL-FATIHAH Baca 3 atau 7 kali, gunakan ibu jari dan tekan di langit-langit, (Mulut) kemudian sapu kepada tempat yang sakit.Luka berdarah, sengat lebah, jari terkepit di pintu
DIINGATKAN: BACALAH DALAM KEADAAN KHUSYUK, TAWAKAL KEPADA ALLAH DAN NIATLAH DENGAN JUJUR, INSYA-ALLAH IANYA MERUPAKAN PENAWAR YANG TERBAIK KEPADA SEMUA ...

Resepi Potato Bun/Roti Kentang

Assalamualaikum, 
petang petang begini sedap makan roti cicah milo kan... nak nak cicah roti kentang tu.. lagi lagi yang buat sendiri pulak tu.. yang panas panas pulak tu.. perrrghh... terangkat... =) mari kongsi resepi roti kentang.. dah lama nak buat.. baaru pertama kali buat , dan menjadi.. Alhamdulillah..



 ~ paipkan kastad ikut kreativiti masing masing... bakar selama 20 minit, suhu 180'... bau dah mula semerbak dah masa ni.. ~ ^_^ 


POTATO BREAD
By: CMG Dapur Tampa Sempadan

135 ml air sejuk dari peti ais
3/4 camca teh garam
1/2 biji telur (kurang lebih 30g)
60 g ubi kentang yg telah dilecek (rebus dulu)
300 g tepung roti (hi protein flour)
3/4 camca besar susu tepung
50 g gula halus
2 camca teh yis
1/2 camca teh bread improver
1/2 camca teh bread softerner



KASTARD
Resipi by : CMG

3/4 cawan susu segar
2 camca besar tepung kastard
2 camca besar gula halus
1 camca teh mentega
1/2 camca teh esen vanilla

UNTUK DOH   
Satukan semua bahan2 doh, uli hingga lembut dan kenyal. Bulat2kan dan alih ke dalam bekas, tutup dengan plastic cling dan biar naik selama 45 minit.  

KAEDAH LAIN  
 Masukkan semua bahan mengikut urutan ke dalam breadmaker dan pilih setting for dough dan tekan. Biar sampai siap.
Keluarkan doh uli 15 minit. Bagi doh kepada 12 bahagian yang sama besar (kurang lebih 52 g sebiji), atau mengikut saiz yang diinginkan. Bulat2kan menjadi bebola dan susun dalam loyang yang telah digris dengan mentega dan biar 40 minit hingga naik.

CREAM CUSTARD  
Satukan susu, gula dan tepung kastard. Kacau dengan wisk hingga semua sebati. Masak atas api perlahan sambil terus mengacau hingga pekat. Angkat dari api, masukkan mentega dan esen vanilla. Gaul rata dan biarkan suam sedikit.

UNTUK ROTI KENTANG 
Isikan cream custard dalam beg plastik yg baru dan bersih. Gunting sedikit bucunya dan picit cream custard atas roti mengikut kreativiti masing2. Buat hingga habis dan bakar dalam oven pada suhu 190C selama 25 minit atau kuning keemasan. Keluarkan roti dan sapu dengan mentega semasa roti masih panas, sejukkan sebelum dihidang...


                                       

ROTI SIPUT CHEDAR

 Tengok je ya....jangan Tanya apa2....saya sekadar edit semula untuk rujukan bersama
Terima kasih pada roseliza mokhtar



 Topping Keju Chedar + gula...ditabur lepas doh dah naik sempurna...sapu susu bercampur telur sebelum tabur toppingnya..
























                                                

CARA MEREBUS TELUR


Merebus telur

1. Jarak antara telur.
Jarak antara satu telur dengan telur yang lain. Jangan masukkan terlalu banyak telur dalam satu masa
kerana boleh menyebabkan telur berlaga satu sama lainnya sehingga mungkin kulit akan retak dan putih telurnya akan keluar. Selain itu, pastikan air lebih tinggi dari telur, atau sampai telur tenggelam.

2. Jangan memasak telur terlalu lama.
Ramai orang merebus telur terlalu lama untuk memastikan telurnya masak sekata, terutama bahagian kuning telurnya. Tetapi memasak telur terlalu lama menyebabkan tekstur telur tidak cantik.

3.Untuk dapat tekstur telur rebus yang cantik jangan merebus terlalu lama iaitu rebus dalam masa 15 minit.



Merebus telur 3/4

1. Jarak antara telur.
Jarak antara satu telur dengan telur yang lain. Jangan masukkan terlalu banyak telur dalam satu masa kerana boleh menyebabkan telur berlaga satu sama lainnya sehingga mungkin kulit akan retak dan putih telurnya akan keluar. Selain itu, pastikan air lebih tinggi dari telur, atau sampai telur tenggelam.

2. Jangan memasak telur terlalu lama.
Ramai orang merebus telur terlalu lama untuk memastikan telurnya masak sekata, terutama bahagian kuning telurnya. Tetapi memasak telur terlalu lama menyebabkan tekstur telur tidak cantik.
3.Untuk dapat tekstur telur rebus yang cantik jangan merebus terlalu lama iaitu rebus dalam masa 15 minit.





Merebus telur cukup masak ( keras)

*Untuk telur masak penuh(keras).
*Jangan buka tutup periuk
* Rebus telur selama 15 minit.
* Kemudian keluarkan dari periuk.
* Rendam pula telur ke dalam air yang mengandungi ketulan ais. Biar sehingga telur sejuk.
*Jika ingin guna dengan segera,kupas telur dengan air paip yang mengalir.



Merebus telur setengah masak

*Untuk telur masak penuh(keras).
*Jangan buka tutup periuk
* Rebus telur selama 15 minit.
* Kemudian keluarkan dari periuk.
* Rendam pula telur ke dalam air yang mengandungi ketulan ais. Biar sehingga telur sejuk.
*Jika ingin guna dengan segera,kupas telur dengan air paip yang mengalir.

Cara merebus telur

*Pastikan cuci terlebih dahulu kulit telur.
*Cuci guna span dan air bersih.
*Kemudian pastikan air menenggelami telur.
*Masa merebus pastikan jangan isi telur dalam periuk terlalu banyak.
*Jika isi telur terlalu banyak akan menyebabkan telur akan berlaga satu sama lain.
*Menyababkan kulit telur retak dan putih telur akan megalir keluar.
*Jangan rebus telur terlalu lama.
*Jika terlalu lama tekstur tidak cantik.
*Peringkat telur rebus masak:
1. Dalam 3 minit, putih telur mengeras dan kuning telur masih cair.
2. Dalam 4 minit, putih telur mengeras dan kuning telur masih lembik.
3. Dalam 10 minit, putih dan kuning cukup mengeras.
4. Setelah 20 minit menjadi terlalu matang (overcooking). Putih telur menjadi seperti karet/kenyal, kuning telurnya menjadi kering dan mudah hancur kalau dipotong. Disekeliling kuning telur menjadi bergaris-garis.

Kupas kulit telur rebus

*Bila telur sudah masak,tutup api dan anggkat.
*Rendam dalam bekas yang berisi air sejuk @ ais.
*Bila dah sejuk baru kupas telur rebus tadi.
@
*Bila telur sudah masak,tutup api dan angkat.
*Buang air rebusan tadi,gantikn dengan air paip biasa.
*Rendam hingga telur sejuk baru kupas kulit telur.
@
Bila telur sudah masak,tutup api dan angkat.
*Buang rebusan tadi.
*Ketuk sedikit telur rebus tadi supaya kulit jadi retak.
*Kemudian kupas telur dibawah air paip yang mengalir.
@
*Bila telur sudah masak,tutup api dan angkat.
*Biarkan telur hingga sejuk.
*Bila dah sejuk ketuk sedikit telur hingga retak.
*Kemudian gelek-gelek telur diatas papan canai supaya kulitnya retak keseluruhnya bagi mudah di kupas telurnya.


Kuning telur ditetap di tengah

*Ketika merebus telur kacau telur selalu senduk kayu.
* Semasa kacau telur jangan erlalu kuat takut pecah pula telur terhantuk sesama sendiri.
*Bila telur telah masak,biar sejuk baru kupas kuitnya.
*Kemudian potong telur rebus tadi,kuningnya duduk ditengah.


Masalah kupas telur rebus

*Bila telur sudah masak tidak dibiarkan hingga benar-benar sejuk
*Terus direbus dalam keadaan sejuk.
*Iaitu baru dikeluarkan dari peti sejuk terus direbus.


Carta tetapan masa merebus telur



Kenapa telur rebus yang anda rebus pecah…..???

*Semasa merebus telur,air rebusannya sikit tidak menenggelami telur.
*Merebus terlalu lama hingga air rebus kurang menjadi sikit.
*Merebus telur dengan kuantiti yang terlalu banyak.
*Jika isi telur terlalu menyebabkan telur akan berlaga satu sama lain.
*Hingga tiada luar antara telur sesame telur yang direbus.

Atasinya dengan

*Pastikan air rebusan telur banyak.
*Iaitu air mesti menenggelami telur yang ingin direbus.
*Merebus telur jangan terlalu lama hingga air rebusan menjadi sikit.
*Cukup selama 15minit merebus telur dengan api sederhana kuat.
*Yang penting jangan isi telur terlalu banyak dalam periuk.

WordLess WedNesday 71# PERBEZAAN TELUR COKLAT DAN TELUR PUTIH

Telur Coklat
*Telur coklat ialah telur yang kulitnya bewarna coklat.
*Telur coklat datangnya dari ayam bersaiz lebih besar dengan bulu bewarna merah dengan cuping telinga bewarna merah.
*Ia mempunyai kuning telur yang bewarna oren.

Telur Putih
*Telur putih ialah telur kulitnya bewarna putih.
*Telur putih datangnya dari bersaiz kecil sedikit dari ayam yang bertelur coklat.
*Ia mempunyai bulu bewarna putih dan cuping telinga bewarna putih.
*Telur putih mempunyai kuning telur yang bewarna kuning terang.

Telur yang mana lebih sesuai membuat kek ?
P/S : Telur dengan kulit telur coklat dan kulit telur putih datang dari baka ayam yang berbeza .
*Ia tidak ada perbezaan dalam rasa @ fungsinya.
*Jadi kedua-duanya pun sesuai untuk membuat kek.




Inspiration 127#


Jika perkara negatif berlaku,apa-apa yang berlaku semua kita pandang bagus. Kalau berlaku yang tidak elok, lihat apakah yang Allah hendak bagi ingatan kepada kita. Apakah mesej yang Allah hendak beri kepada kita. Oleh sebab itu tidak ada kegagalan tetapi hanya satu maklum balas daripada Allah. Mula-mula memanglah kita rasa macam hendak menangis. Tetapi, kita ‘reset minda’, hapuskan fail lama, kita tidak mahu hidup yang semalam kita mahu berhadapan dengan hidup sekarang dan masa hadapan. (Prof Dr. Muhaya)

Tip Kek

*Bagi kek masak guna oven pastikan panaskan oven terlebih dahulu.
*Panaskan oven selama 15 minit.
*Baru masukkan loyang dan bakar kek.

*Bagi masak guna cara kukus,panaskan periuk kukus telebih dahulu.
*Pastikan hingga mendidih.
*Baru masukkan loyang dan kukus kek.

*Sapukan loyang kek guna butter@marjerin@shortening.
*Letak tengah dan keliling loyang kek dengan kertas minyak.
*Letak kertas minyak pada tengah loyang kek dan sapu sedikit butter@marjerin@shortening pada keliling loyang.

*Untuk mengisi adunan kek pada loyang.
*Pastikan isi adunan jangan terlalu banyak @ penuh.
*Cukup isi adunan 1/2 daripada loyang.




















 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in