CARA MAKAN KISMIS DENGAN BETUL



Ramai kawan-kawan bertanya pada saya. "orang kata, nak pandai atau cepat menghafaz,cubalah makan kismis. tapi dah banyak makan,berkotak2 beli tapi tak jadi apa2 pun" pernah terjadi kat diri anda? saya sendiri pernah alami. petua ini dari ayah saya sendiri.
1. cari kismis, seeloknya kismis hitam.
2. ambil kismis dalam jumlah ganjil.mula dengan 3,5,7,9 & seterusnya.
3. selawat 3kali
4. makan.(niat dalam hati untuk menghafaz atau belajar)
no 4. kebanyakan orang salah buat. ade yg terus masukkan semua kismis,kunyah kemudian telan. cara yang sebenar makan kismis adalah dengan menghisap kismis sehingga rasa tawar,kemudian baru kunyah telan. kerana dengan menghisap,khasiat kismis akan terus sampai ke otak. begitulah cara nabi makan kismis.


khasiat ubatan yang terkandung di dalam buah anggur diantara lain adalah: 

1. Mengurangkan risiko serangan jantung. – Anggur mengandungi nitric oxide yang tinggi di mana ianya bolih mengurangkan pembentukan gumpalan di dalam darah. Justeru ia akan mengurangkan berlakunya serangan jantung. 

2. Mengurangkan kolesterol tubuh – Anggur mengandungi bahan pterostilbene yang mempunyai kapasiti untuk mengurangkan kolesterol di dalam tubuh.

3. Mengatasi masalah sembelit – Anggur juga mengandungi bahan organik asid, gula dan cellulose. Bahan-bahan ini akan membantu masalah penghadaman dan sembelit yang berlaku kepada pesakit.

4. Buah pinggang yang sihat – Selain itu, anggur juga mengurangkan nilai keasidan pada uric acid di dalam tubuh. Ia juga membantu menyingkirkan asid-asid daripada sistem tubuh. Dan ini akan mengurangkan tekanan kerja kepada ginjal (buah pinggang). 

5. Kanser payu dara – Melalui kajian yang dijalankan ke atas tikus setelah mereka diberi makanan anggur, didapati anggur juga mengurangkan risiko penyakit kanser payu dara.

6. Alzheimer – Resveratrol, sejenis polyphenol, didapati menurunkan beta amyloid di dalam pesakit alzheimer. Anggur juga pada hakikatnya membantu kesihatan otak manusia.

 7. Mencegah jangkitan – Anggur mengandungi bahan antibakteria dan antivirus yang mampu mencegah jangkitan pelbagai jenis penyakit.

 8. Risiko kanser – Flavonoids yang terkandung di dalam anggur bertindak sebagai antioksidan yang melawan kanser. Anthocyanins and proanthocyanidins yang ada di dalam anggur juga bertindak mengurangkan risiko pertumbuhan kanser.



SELAMAT MENCUBA DAN BERAMAL.

0 comments:

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in