Lemon & Limau Nipis


Dulu saya selalu teragak² everytime nak beli lemon or limau nipis time shopping.  Bukannya apa.. bimbang x habis, last² kering je dalam fridge.  Dahla harga limau nipis & lemon ni agak mahal.

Kebetulan time saya search cara untuk masak hummus, saya jumpa teknik yang bagus & mudah untuk menyimpan lemon.  Sekarag ni saya memang dah x ragu² lagi.. in fact my husband boleh order honey & lemon panas anytime dia nak.  

Ok.. caranya mudah aje, BEKUKAN LEMON OR LIMAU NIPIS tu. Paling saya suka dengan teknik ni, lemon akan jadi lebih juicy (tak perlu la kita guna teknik gelek²kan lemon or lime tu untuk dapatkan banyak jus).  Biasanya saya keluarkan lemon around 5 mins  before guna, then just slice macam biasa.  

Saya tak perah lemon tu, biasanya saya terus letak 1-2 slices dalam air minuman. Untuk buat lemon chicken, saya biasa guna 1 biji lemon utk 1/2 ekor ayam, terus perapkan saja ayam dengan hirisan lemon...

Ada lagi satu teknik untuk dapatkan perahan lemon, cucuk² lemon dengan garfu & panaskan dalam microwave sekejap.. (saya x pasti berapa lama coz saya x pernah try..).  Mengikut petua ni, jus akan keluar sendiri.. tak perlu susah² untuk potong & perah.

1 comments:

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in