MY RECIPES 26:Tart Nenas resepi mak kite..

Tahun lepas aku buat 2 kilo tepung je..dan kueh tart sahaja yang lain semua kueh tunjuk2...time tuu memang pil malas tahap gaban bak kata dah anak ku...mood raya memang tak de rumah masa tu sedang reno. belom siap... tahun nie aku kumpul kekuatan dan semangat rumah baru ...awal puasa dah buat jam nenas...
Bonda satu penyakit dia memang tak nak makan tart orang lain @ yang beli ..tart aku jugalah yang di idam2kan  hmmm..kalau tak buat asyik sebut aje..rasa kesal dalam hati bukan payah sangat ...untuk bonda semangat berkobar2  uhuhuu.. ye lah...    but this year.. kueh tart yang aku buat  dua jenis sekali  .. dah ada oven canggih mesti ler kerja bakor membakor serah pada ku..


aku buat 15 biji  nenas sebiji nenas rm1.50.Bonda kata murah di kampung rm2.50 sebiji ...itu untungnye dok dekat pasar borong acara kupas kulit dan sagat yang  akak tak suke...biasa bonda buat jam siap2 untuk akak tahun nie malas nak susahkan nye lagi...bila lagi nak belajor..(acara nie en.cayang tak tolong...nanges! uhuhuu..ye lah..) nie resepi buat jem yang sikit  

 BAHAN UNTUK JEM NENAS 
400 gram gula 
2 biji nenas
 2 batang kayu manis 
2- 3 kuntum bunga cengkih 

CARA MEMBUATNYA
  • Kisar atau parut nenas. Toskan airnya sebelum dimasak.Campurkan kayu manis dan bunga cengih. Sebelum kering, masakkan gula
  • Masak sehingga kering.

wahh dah kering...makan masa 2 hari untuk keringkan...merata aku merayap balik on dapor semula sambung proses keringkan jam....sabor aje..

aje banyakkkk nie aje dapat...cukup ke untuk 2 kilo tepung ...

Ok.. biler jam dah siap.. kite boleh lah buat pastries dia pulak!

 alhamdulillah...
  kuih tart mabless mak kite nie! ahahaha...
 tart nenas mabless mak kite....lihatlah hasilya

  Tart Blueberry


(^-^)

0 comments:

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in