Fakta Tentang Buah Kurma (Tamar)


Kita akan tahu akan tibanya bulan Ramadhan apabila Yusof Taiyoob mula membisik-bisikkan nama kurma ke telinga kita, tapi tahukan anda, apakah itu Kurma?

Kurma merupakan salah satu makanan yang paling dicari selama bulan puasa baik untuk berbuka puasa maupun sahur, kurma memiliki banyak manfaat untuk menjaga kesihatan tubuh kita selama berpuasa. Selain rasanya yang manis dan tahan lama serta tidak perlu dimasak, kurma juga mempunyai khasiat yang banyak dan menjadi makanan utama Baginda Rasulullah Sallallahu alaihi Wasallam.

Kurma mampu menguatkan sel-sel usus, menurunkan tekanan darah dan memberi kekuatan tambahan dalam mencegah stroke secara langsung kerana ia memiliki kandungan protein dan serat yang tinggi. Kurma mengandung berbagai vitamin penting, seperti vitamin A, tiamin, riboflavin, niasin, dan kalium dalam jumlah cukup banyak. Selain itu, buah ini memuat berbagai zat gizi lainnya, yaitu zat besi, vitamin B1, dan asam nikotinat yang berfungsi membantu melepaskan energi, menjaga kulit, dan saraf agar tetap sehat dan penting untuk jantung.

Terdapat tidak kurang 1,400 jenis kurma di seluruh dunia, Di Arab Saudi sahaja ada sekitar 400 jenis, belum lagi di Mesir, Iraq, Iran, Tunisia, Pakistan dan California dan tempat lainnya. Antaranya;
Kurma Ajwa, Kurma Anbar, Kurma Aseela, Kurma Burhi, Kurma Dakheni, Kurma Deglet Noor, Kurma Deglet Ubend, Kurma Fankha, Gattara, Kurma Hilali, Kurma Khalas, Kurma Khodry, Kurma Majdoul, Kurma Maktoomi, Kurma Meneifi, Kurma nabtat ali, kurma nobouth saif, kurma nobouth sultan, kurma rushodia, ruthana, ruseiz, safawi, segae, shagra, sheishe, shibibi, sukkari, sullaj, wannana dan kurma al barakah.

Khasiat Buah Kurma
Kaya dengan sumber zat besi, potassium, magnesium, sulfur, kalsium selain pelabgai vitamin termasuk asid folik. Baik bagi wanita mengandung.
Kandungan tinggi magnesium dalam kurma boleh mencegah barah. Amat jarang didengari puak Badwi diserang barah kerana bergantung kepada kurma sebagai makanan utama mereka.
Satu kilo kurma memberikan 3,470 kalori kepada tubuh sebaik memakannya. Tenaga itu memuaskan selera makan, yang amat penting ketika berpuasa.
Memakan kurma juga boleh memudahkan wanita bersalin
Vitamin A kurma dapat memperbaiki penglihatan pada waktu malam, kekeringan mata dan penyakit mata.
Kurma juga penawar yang baik kepada masalah pening, sakit kepala. Disebabkan ia juga mengandungi zat besi dan kalsium, kurma juga penting untuk pembentukan tulang, gigi dan tisu otak.

0 comments:

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in