MANFAAT BUAH BUAHAN UNTUK KECANTIKAN


tak baik merungut di hari isnin...

Salam,

Actually ai nak share dengan korang pasal Buah2 untuk kecantikan...,asal ari Isnin jer korang-korang yang berkerja tu merunggut. Monday blues ah, apa ah. Mentang2 Ahad dah cuti sakan, makan sakan mesia nie kan kaya dengan masakan yg sedap2...so hari ni apa kata kita pakat makan buah-buahan ajer wokey ....aper kata sedara....

Ok, baca kat bawah nie  MANFAAT BUAH BUAHAN UNTUK KECANTIKAN


~ Lemon

Lemon banyak mengandung vitamin A, C, B1, B2 dan B3. Oleh kerana ianya sangat baik digunakan sebagai lotion untuk kulit normal cenderung berminyak dan dapat digunakan setiap hari. Buah lemon juga dapat bekerja efektif bila dijadikan masker.
~ Cara membuat masker lemon; Campurkan satu senduk teh jus lemon dengan putih telur yang sudah dikocok. Oleskan pada wajah dan biarkankan selama 10 minit. Setelah itu buang dan bersihkan dengan air mawar atau air hangat. Gunakan masker ini selama satu minggu untuk hasil yang maksimum.

Tomato

Bentuknya yang bulat dan berwarna merah ternyata punya banyak manfaat untuk merawat kecantikan dan kehalusan kulit wajah anda. Tomato banyak mengandung protein, fosfor, besi, belerang, vitamin A, B1, dan C yang baik untuk kulit. Agar wajah tetap halus, ambil tomat yang sudah masak, lalu hiris dan gosokkan pada wajah. Atau, boleh juga memerah buah tomato, kemudian oleskan perahan air tomata setiap hari ke wajah.

Strawberry

Buah manis ini sering dimanfaatkan sebagai pilihan rasa minuman. Namun, dibalik kesegaran rasanya, strawberry banyak mengandung asam salisilat (yang dapat membantu menegangkan kulit), serta vitamin B, C, E dan K. Dengan kemampuannya menyihatkan dan meremajakan kulit, masker strawberry baik digunakan untuk hampir semua jenis kulit. Penggunaannya dapat dilakukan dua kali dalam satu minggu. Cara membuat masker strawberry: Hancurkan beberapa buah strawberry yang telah dipisahkan dari tangkai dan daunnya, kemudian usapkan hancuran buah strawberry tadi pada wajah sebanyak dua sendok makan dan biarkan selama 15 minit. Setelah itu bilas dengan air hangat yang bersih. Untuk mendapat hasil yang lebih baik, tambahkan sedikit putih telur yang telah di kocok, satu sendok makan air mawar dan beberapa tetes minyak esensial.

Pisang

Buah yang berwana kuning ini dapat menguatkan lapisan perut dan membantu menurunkan kolesterol. Pisang mengandungi antibiotik alamiah yang membantu melindungi dari infeksi. Selain itu, pisang memberikan separuh AKG potassium yang sangat penting untuk tekanan darah dan jantung sihat. Manfaat Buah Buahan Untuk Kecantikan Kandungan Vit B6-nya membantu mengatur hormon dan meredakan sakit perut menjelang menstruasi, sebagai probiotik di dalam tubuh yang menyokong dan menurunkan bakteria patogen yang menggangu pencernaan.

Pisang juga berkhasiat untuk kecantikan yakni dapat menghaluskan kulit wajah. Pisang dapat digunakan sebagai masker wajah dengan cara dihaluskan atau dilumatkan terlebih dahulu dan dicampur dengan putih telur.


Pssst!
Sape yang puasa hari ni?
Untungnya korang.
Banyak Pahala korang dapat.

Ai tak boleh puasa
Sob sob sob

0 comments:

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in