Bun Sosej & Keju Cheddar

Dah lama saya nak share resepi Bun Sosej  yang saya sediakan khas
 untuk Maszie'liciouse Homemade.  Tapi asyik teragak² aje... bimbang 
juga kalau orang lain
 buat tak menjadi, haru saya...  Resepi ni saya jumpa dari internet .

Saya bukanlah seorang yang terror meroti,  buat roti pon hanya untuk 
sajian keluarga... Tapi saya terpaksa mengolah resepi doh sendiri dan
 bereksperimen dengan doh setiap hari. So far hasilnya adalah consistent
 (untuk saya). Dok buat hari2 alhmadulillah ramai peminat roti
 maszie'liciouse,niat hati buat untuk makan anak-anak.Sekarang 
peminatnya di luar jangkaan saya.Jadi kalau siapa² yang mencuba 
resepi ni, bagitau la menjadi ke tidak ye. 

Resepi ni menghasilkan doh yang banyak 




Bahan-bahan:

500g tepung roti

70g gula
3/4 s/k garam
7g yis segera
1 biji telur
1 sudu kecil dough/bread softerner
75ml air ( lebih kurang)
75ml susu segar
50g mentega
water-rouxWater-Roux :
25g tepung roti
125ml air
Masukkan tepung dan air, kacau diatas api perlahan sehingga pekat menjadi 
pes. Setelah masak tutup dengan cling film sehingga suam2 kuku dan sedia
untuk digunakan.



Bahan tambahan:


Sosej

Keju cheddar parut
Cili sos
Mayonis

Cara membuat:Masukkan semua bahan ke dlm mixer kecuali mentega.

Uli sehingga membentuk doh. Kemudian masukkan mentega dan uli lagi 
sehingga terhasilnya doh yg kenyal dan licin.
Perap selama 1 jam atau sehingga doh naik 2 kali ganda. Kemudian tumbuk 
biar angin nya keluar lepas tu boleh bentukkan doh kpd bentuk yg digemari.
Susun dlm loyang yg telah digriskan. Biarkan bun naik 2 kali ganda, kemudian
 sapukan 'egg wash' atas permukaannya.
Bakar pd suhu 180'C selama 15-20 min sehingga keperangan. Angkat dan 
sapukan mentega cair atas permukaannya kemudian sejukkan atas redai besi.
Utk mendptkan permukaan yang lembut, bun tadi hendaklah diselimutkan dengan
 kain bersih. Bila sejuk simpan bun dlm bekas kedap udara.

selamat mencuba ~_^

0 comments:

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in