Detox Your Home

Bismillahirrahmanirrahim. Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh




Tinggal berapa minggu je lagi untuk kita sambut bulan ramadhan.sudah menjadi kemestian bagi akak ni kira operasi cara besar2ran punya.So apa yg patut di buwang dan apa yg patut di beli boleh kita list siap2 cari sebelom bulan pose dah penat dan orang terlalu ramai di mall.Saat ampir syawal kita kemas lagi..time nie nak tukar lagsir ,sarung kusyen,gubah bunga..dll.. untuk menghias rumah kita dengan sebaik mungkin untuk memberi keselesaan kepada para tetamu yang datang ke rumah. Untuk menghias rumah memerlukan perbelanjaan yang bukan murah. Pasti banyak duit yang akan habis untuk menghias rumah.
Hal-hal menghias rumah biasanya diserahkan kepada orang wanita tapi si lelaki tak patutlah lepas tangan. Perlu juga belajar sedikit sebanyak untuk menghias rumah ni. Kenalah sama-sama membantu bagi membetulkan susun atur, menyelamatkan bajet dan dalam masa yang sama rumah anda tetap berada dalam keadaan yang menarik.

I always feel that cleaning your house really like detox one of your life element. Setiap hari kita membeli, membuat, menyimpan, bahkan memadatkan ruang di dalam rumah. Banyak dari kita yang terbatas waktu, dan lebih banyak lagi kerana kebiasaan yang suke tangguh, tidak sempat membereskannya di saat itu juga. Jadi kalau memang kita bukan tipikal yang neat-freak, lebih baik ambil waktu paling tidak 6 bulan  sekali detox rumah.

Prinsip saya dalam mengemas barang adalah :

1. yang paling penting dari semuanya adalah : SORTING & GROUPING
2. simpan barang yang urgent terlihat dan mudah dicapai,
2. barang yang jarang dipakai masukkan dalam satu kotak,
3. barang yang sudah tidak disentuh selama 1 tahun dibungkus rapi di stor,
4. barang yang sudah tidak dipakai bahkan tidak tersentuh sampai 2 tahun, ambil keputusan : sisakan 1-2 yang betul2 memorabilia & penting, sisanya…..SUMBANG atau BUANG!




So….what are you waitin for? plan your day, don’t wait for next year, just start with your wardrobe… well, you’ll find between a death cockroach (!)…oorrr….that little black dress you thought already lost at moon. Cheers!Raya sebulan aje lagi...cepatan Detoc rumah anda...


0 comments:

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in