Basic Butter Cake

Assalamualaikum ...
Salam Ukhwah Fillah ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ..



Basic Butter Cake ,, haa dah cuba ker cake nie...sebenarnya kek nie buat untuk Talam ....terhangus atasnya,,masa bakar 40 minit pertama  tu ingatkan dah masak rupanya masih mentah lagi kat tengah2 kek, jadi MZ tambah masa bakar 15 minit lagi, walawei terhangus laa pulak daa tapi irfan kata yang hangus tu rasa tetap sedap :D

Pada kawan2 yang nak menalam Talam yang menggunakan Butter Cake boleh lah cuba resepi nie...



                   

Suhu Ocen  180C

Oven Temperature 180C

Masa Membakar 40-45 minit

Baking Time 40-50 minutes
Saiz Acuan 9"
Mould Size 9" 

Basic Butter Cake

Sumber:Buku Resepi/Wendy kor

BAHAN-BAHAN

A)
1. 250gm               Butter
2. 1 sudu besar      Kek Emulsifier
3. 220 gm              Gula Kastor
4. 1/2 sudu teh       Garam 

B)

5. 4 Biji                  Telur

C)

6. 280gm               Superfine Flour
7. 1 TSP                Baking Powder

D)

8. 1tbsp                Susu Tepung
9. 50 ml                 Air suam


CARA-CARA

 1)Pukul bahan A) sehingga naik dan kembang.


 2)Campurkan bahan B) sedikit demi sedikit dan kacau hingga sebati.


 3)Ayak bahan C) dan masukkan ke dalam campuran di atas. Gaul hingga sekata.

 4) Kemudian masukkan bahan D) dan bancuh hingga sebati.

5)Sapukan marjerin pada acuan kek. Tuangkan campuran kek ke dalam acuan. Bakar dalam ketuhar yang sudah dipanskan pada suhu 180 C selama 40 - 50 minit.

7 comments:

  1. simple tapi memang sedap dimakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. panas2 seloyang mkn anak beranak xterasa...

      Delete
  2. Menyelerakan... mmg sedap butter cake... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh...en.khir pon suka kek yea...

      Delete
  3. Salam Selasa..
    Hai Zie..Lya Singgah Jap Nak Tgk Zie Masak Aperr ...
    Hehehe SEDAP TU ..Anak2 pon suka ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Lya..
      nilah keja kita ari2 masak2...
      dah naik pening arr apa nk masak...

      Delete
  4. Ok la tu Zie .. Kita ni kena rajin masak br suami syg anak2 syg hehehhe ..
    Lya singgah lg MENGISI TABUNG ZIE ...

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in