Ketahui 10 Tips Kecantikan Yang Boleh dicuba dengan Baking Soda

Assalamualaikum & Salam Sejahtera, 

Hai, kabare? Sebenarnya entry kali ni aku nak cerita sikit pasal Baking Soda. Sejak akhir-akhir ni aku banyak guna Soda untuk membuat kek dan cuci tandas...asyik pikir pasal Baking Soda je. 

Untuk entry kali ni, biar aku perkenalkan dengan korang siapakah Baking Soda yang sebenar dan kenapa beliau amat berguna untuk kita.
Baking soda, yang dikenali sebagai salah satu bahan untuk membuat makanan, ternyata juga berkhasiat untuk kecantikan tubuh kita! Tak percaya? Baca entry nie. 


Perawatan rambut

Tambah satu sudu teh baking soda ke dalam botol syampu yang biasa anda gunakan untuk menyingkirkan masalah rambut berminyak. Anda juga boleh menaburkan sedikit baking soda pada rambut kering anda dan kemudian menyisirnya untuk membantu mempertahankan kemilau rambut. Baking soda juga membantu dalam menghilangkan klorin dari rambut anda. Bilas rambut anda dengan campuran 1/2 sudu teh baking soda dan 1 cawan air untuk menghilangkan pigmentasi pada rambut yang umumnya disebabkan pengaruh klorin dalam air.

Perawatan tangan

Campurkan baking soda dalam air atau sabun cair. Gosok campuran itu pada tangan anda untuk mengelupas kulit mati dan menghaluskan kulit. Teruskan dengan menggosok pada siku untuk menghaluskan kulit kasar dan memutihkannya.

Perawatan kuku

Ingin membuat kuku kelihatan berkilat dan bercahaya? Cuba gosok kuku-kuku anda dengan berus kuku yang sebelumnya dicelupkan ke dalam baking soda. Rawatan ini dapat melembutkan kuku dan juga membersihkan kotoran yang bersembunyi di bawah kuku.

Perawatan kaki

Tumit retak dan pecah-pecah membuat kaki kelihatan kusam dan tidak cantik. Tenang, anda boleh mengubatinya dengan baking soda. Rendam kaki anda dalam baldi air hangat yang dicampur dengan 3 sudu besar baking soda. Rawatan ini tidak hanya mengurangkan anda tumit retak, tetapi juga membantu mengurangkan gatal pada kaki. Untuk mendapatkan kaki yang halus, urut kaki anda dengan pasta yang diperbuat daripada baking soda, garam dan air.

Pigmentasi kulit

Apakah kulit anda menjadi gelap dan pucat akibat paparan sinar matahari? Buatlah mask dari baking soda dan air. Kemudian memohon pada kulit yang terkena pigmentasi. Tetapi pastikan anda tidak menggunakannya pada kulit yang sedang terluka.

Untuk mandi

Anda juga boleh menggunakan baking soda untuk mandi. Tambah baking soda ke dalam air mandi anda untuk melembutkan kulit. Cara lain untuk menggunakannya untuk rawatan badan adalah dengan membuat mask menggunakan 1/2 cawan baking soda, 1/2 cawan tepung jagung. Adun rata. Campuran ini juga berkesan sebagai lulur mandi yang berkesan dalam mengatasi gatal pada kulit.

Deodoran

Baking soda rupanya juga boleh meninggalkan kesegaran tahan lama di ketiak anda. Tambah sedikit baking soda ke dalam air untuk membantu menyingkirkan bau badan.

Perawatan gigi

Untuk mendapatkan gigi putih, campurkan 2 sudu teh baking soda dengan separuh sudu teh garam, tambah beberapa titik gliserin dan air secukupnya untuk membuat ubat gigi. Anda boleh simpan dan gunakan sedikit ubat gigi untuk berus gigi anda. Ubat gigi ini juga membantu dalam menyingkirkan bau mulut.

Masker wajah

Baking soda juga boleh digunakan sebagai masker wajah. Buatlah masker dengan mencampurkan baking soda, oatmeal, dan madu. Tambah air secukupnya untuk membuat pes tebal. Oleskan pada wajah dan biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air sejuk.

Mencukur

Mencukur dengan krim aftershave mempunyai banyak kesan sampingan bagi kulit lelaki. Lelaki boleh menggunakan baking soda untuk membersihkan kulit wajah. Cukup campurkan 1 sudu besar baking soda dalam segelas air untuk menenangkan kulit anda selepas bercukur. Ramuan ini akan menyejukkan kulit dan juga melembutkannya.

Sumber : fb Suami, Isteri & Doktor

8 comments:

  1. good info kak .. thanks a lot =)

    ReplyDelete
    Replies

    1. Disebabkan penah baca baking soda digunakan untuk bersihkan toilet, juga untuk hilangkan karat2 hitam belakang buntut kuali, rasa takut lak nk cuba untuk penjagaan diri...

      Delete
  2. wahh nice info kak ^_^ boleh sharing kat kawan2

    ReplyDelete
  3. baking soda ni banyak kegunaannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh la buat nak buat masker tuk 1 badan lar esok...nak cerahkan kulit nie...

      Delete
  4. Bnyk juga kelebihannya.. thanks sharing Maszie.. :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in