WAKTU TERBAIK MAKAN BUAH-BUAHAN

Waktu untuk mengambil buah-buahan ketika makan sentiasa menjadi isu hangat samada mengambilnya sebelum atau selepas makan. Secara kebiasaannya, kita mengambil buah-buahan sebagai pembuka selera mahupun pencuci mulut. Namun, apakah kebaikan yang akan kita dapat sekiranya memakan buah-buahan dalam waktu yang berbeza?

Pembuka Selera
Sesetengah pihak percaya memakan buah-buahan seelok-eloknya 30 minit hingga 1jam setengah sebelum makan. Ini dapat membantu dalam pembersihan sistem penghadaman dan juga meningkatkan selera makan seseorang. Tabiat ini akan memberi kesan mengikut tahap keasidan, tahap gula dan kalori yang terkandung di dalam buah yang diambil. Sebagai contoh, memakan buah-buahan yang tajam (buah yang tinggi kandungan asid) seperti nanas, mangga, plum, dan buah beri sebelum memakan makanan berat dalam tempoh 10 hingga 15 minit kemudian. Cara ini dapat mebangkitkan selera seseorang.
Di samping itu, memakan buah-buahan seperti pisang, anggur, kurma dan kismis mampu membekalkan kalori yang tinggi. Ini dapat menahan perut kita dari berasa lapar dalam jangka masa yang lebih panjang. Jalan yang terbaik adalah dengan menunggu rasa lapar itu hadir lebih kurang dalam 30 minit ke 1 jam sebelum mengambil makanan yang lain.


Pencuci mulut
Buah-buahan biasanya diambil selepas makan sebagai pencuci mulut dan perkara ini mejadi kebiasaan masyarakat sekarang. Asid dari buah melancarkan sistem penghadaman. Ia juga dipercayai protein-protein yang terkandung di dalam makanan dapat melambatkan penyerapan gula dari buah-buahan yang diambil selepas makan. Cara ini sangat bagus dilakukan oleh penghidap kencing manis (diabetes). Ada juga yang berpendapat, buah lebih baik jika diambil ketika perut telah kosong atau 3 jam selepas makan. Tabiat ini sesuai dilakukan oleh orang yang bekerja dengan makan tengahari di tempat kerja dan makan malam di rumah. Apabila mereka pulang ke rumah dengan perut yang kosong, mereka boleh mengambil buah-buahan sebelum makan malam dan cara ini juga dapat mengelakkan daripada sembelit.


Secara kesimpulannya, banyakkan memakan buah-buahan sekurang-kurangnya 2 sajian dalam sehari.

Sumber : Eat Well, Live Well
(Chia Joo Suan)

2 comments:

  1. Buah2an asas kesihatan juga kan.. Thanks sharing kak Mas.. :)

    ReplyDelete
  2. Betul tu...banyakkan makan buah buahan..

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in