Tips Cara Bezakan Ais Dari Air Masak Dan Air Mentah

Assalamualaikum wbt

Biar betul??? Minuman sejuk kan tak bagus !!!! Takpe, takpe...jom baca sampai habis dulu. Artikel ni saya ambil dari Majalah Q & A. 



Pernahkah kita terfikir apakah ais yang kita minum itu betul-betul bersih, adakah ia sudah dimasak? Ini cara-caranya nak tahu adakah ais itu dibuat daripada air mentah atau air yang sudah dimasak :


 Ais dari air mentah berwarna putih kerana masih banyak gas yang terperangkap di dalamnya. Biasanya, ais yang dibuat dari air mentah adalah ais blok. Ais ini jelas-jelas tidak baik dimakan/minum, lebih-lebih lagi jika airnya diambil dari sumber air yang tercemar


Ais dari air masak akan kelihatan jernih kerana gas di dalam air terlepaskan ketika proses perebusan. Biasanya, ais seperti ini disebut ais kristal. Sekarang, ais kristal sudah banyak digunakan, ianya berbentuk kiub dan berlubang, berlubang di tengah-tengah.




SUMBER : Di Sini

4 comments:

  1. kalau x der ais mcm tak sedap jer minum kan..

    ReplyDelete
  2. betoi tu cuaca panas nie lagi mencari2 ais....:)

    ReplyDelete
  3. Kalau dirumah bolehlah cerewet dan memilih tapi kalau kat kedai, ais dah masuk dlm air minuman... nak lagu mana lagi, minum jer la... :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in