A Home Made Danish Pastry


Danishes adalah senarai yang teratas ingin saya cuba! jadi segala-galanya hanya seolah-olah di atur dan saya beranggapan hujung minggu dan cuti sekolah yang panjang ini adalah detik untuk mengambil terjun membuat pastri.Membuat pastri seolah-olah seperti satu tugas yang agak menakutkan, saya maksudkan barang adalah cukup banyak yang diperbuat daripada apa-apa selain mentega ! Tambahan pula saya telah cuba untuk membuat beberapa tahun yang lalu dengan keputusan kurang cemerlang, semua yang lipatan dan rolling berakhir dengan saya kecewa dan sekumpulan marjerin sedikit melty di seluruh tempat. Sampai saya sanggup attend kelas untuk pastry. Pada ketika ini saya beranggapan masa yang cukup telah berlalu bagi saya untuk cuba pusingan kedua dan saya sanggat gembira kali ini.

Saya mengambil petua dan cara dari seluruh internet tetapi menggunakan sebahagian besar maklumat dari kelas yang saya attend last week.Di sini saya sediakan resepi jika mahu buat sedikit sukatan dibahagia dua, saya tidak boleh menunggu untuk memulakan eksperimen dengan kombinasi rasa yang berbeza dan bentuk !

 
Resepi 46DANISH PASTRY


BAHAN-BAHAN
A)    TEPUNG ROTI                                  700 G
         TEPUNG SUPERFINE                      320 G
         YEAST                                                80 G
         GULA CASTER                                 120 G
         TELUR                                               120 G
         GARAM                                               10 G
         AIR SEJUK                                         480G
         TEPUNG SUSU (FULL CREAM)       40  G
          BUTTER                                            60  G
B)      PASTRY MARGARINE                  500  G
INTI   HOTDOG                                1 BUNGKUS
          JAM BLUEBERRY (BUAH)             250 G
          DELI CHEESE                                   250 G
          INSTANT CUSTARD                        250 G

CARA-CARA

  • MASUKKAN BAHAN A GAUL SAMPAI JADI DOH.
  • RATAKAN DOH ATAS LOYANG DAN MASUKKAN KE DALAM PETI     AIS,    1 JAM .
  • MASUKKAN BAHAN B, LIPAT 2(3 LAYER) X 2 KALI, DAN SIMPAN DALAM PETI AIS 30 MINIT.
  • KELUAR DOH, NIPISKAN DOH DAN LIPAT 2(3LAYER)
  • NIPISKAN DOH (4MM), POTONGKAN SAIS YANG PERLUKAN.
  • SUHU OVEN: 190C  
  • MASA:15MIN - 20 MIN
Saya hanya mencuba tiga bentuk yang berbeza kali ini kerana saya tidak mahu terlalu gila menjadi kali pertama saya membuat kesemuanya. Teknik-teknik membentuk saya juga dapat dari kelas .Membuatnya agak mudah dan sooooo berbaloi yang penting mesti ada  pastry mixer rotikalau tidak ada ini tercabut ler bahu menguli doh ini.

di sini saya sediakan resepi jika mahu buat sedikit sukatan dibahagia dua, saya tidak boleh menunggu untuk memulakan eksperimen dengan kombinasi rasa yang berbeza dan bentuk !
 selamat mencuba ^__^

1 comments:

  1. alhamdulillah.. saya nk cuba resipi ni..
    tapi 1/2 adunan..

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in