Kenapa Hati Tidak Bahagia?

Sesetengah orang sering merungut:

"Kenapalah dengan aku hari ni, asyik nak terjatuh je"
"Sakit betul la hati tengok muka dia"
"Menyampah betul..asyik dia je yang dapat"
"Hari ini hari malang akulah..."
"Kenapa hari ini rasa macam nak marah orang je"

Kesemua rungutan dan kata-kata di atas menunjukkan hati kita yang tidak bahagia. Selalu ada
perasaan sakit hati, dengki dengan orang lain, hidup tidak terurus, selalu rasa susah dan kelam kabut.

Cuba kita semak semula. Adakah perkara-perkara yang kita terlepas pandang?

"Patutlah...solat subuh pukul 7.30 pagi"
"Patutlah...aku ambil wuduk tadi, main basuh je.. tak buat betul-betul"
"Patutlah...aku tak solat subuh"
"Patutlah...aku ni tak pernah menghadap Illahi"
"Patutlah..zakat aku tak bayar lagi"
"Patutlah..sebelum pergi kerja tadi aku maki hamun jiran sebab jemur baju kat pagar rumah aku..."
"Patutlah..aku marah kat orang yang minta sedekah tadi"

Kadang-kadang kita tidak perasan dan tidak sedar, ada perkara-perkara kecil yang kita buat
menyebabkan hidup kita musnah seharian. Jiwa tidak tenang dan selalu rasa susah hati. Ini kerana
kita melakukan dosa-dosa yang dianggap remeh dan kecil sedangkan dosa adalah tetap dosa.
Tetap ditulis oleh Malaikat sebagai amalan buruk yang akan dibalas dengan hukum yang setimpal oleh Allah s.w.t.

Kita tidak sedar, rasa susah hati, jiwa tidak tenang, hidup kelam kabut, kerja selalu tidak menjadi,
selalu kena marah adalah sebagai hukum kepada kita yang memandang remeh kepada setiap dosa yang dilakukan.

TAPI!!! Ada sesetengah orang yang :

Sombong tapi berjaya...
Tak pernah solat, tapi kaya..
Tak pernah bayar zakat, tapi hidup tak sengsara pun..
Tak bersedekah..tapi happy je..

Mereka tidak sedar, nikmat juga merupakan salah satu daripada ujian Allah s.w.t.

Kaya, bahagia, nerjaya hanya sementara sahaja bagi mereka yang tidak patuh kepada Allah.
Apabila suatu hari Allah tarik kebahgian mereka, mereka tiada langsung tempat bergantung
kerana Allah telah melupakan mereka kerana mereka lupakan Allah. Melaikan mereka melakukan
taubat kepada Allah.

Bahagiakanlah hati dengan selalu melakukan amal kebaikan dan jaga tutur akhlak. Allah selalu
orang yang suka buat baik.

*Perkongsian artikel Ustazah Aida Hartini dalam risalah e-Usuluddin, KUISAS

MZ : Bila hati saya rasa gundah gulana memikirkan sesuatu perkara, saya bisik dalam hati seraya berkata, "Ahh...Dunia ja semua ni.."




MZ : Bila hati saya rasa gundah gulana memikirkan sesuatu perkara, saya bisik dalam hati seraya berkata, "Ahh...Dunia ja semua ni.."




0 comments:

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in