Sambal Ketuk derhaka

Dah menantu jawa kena pandai buat sambal TOTOK...sebelom nie aku tak tahu pon sambal nie..first time makan dengan ubi rebus... terus terpikat sampai kini....

Memang sedap...orang jawa sebut sambal TOTOK, aku panggil sambal ketuk..tak payah bubuh belacan dan tomato..kebetulan tomato ada aku bubuh ajer tak salah kan...caranya tumbuk dengan lesung...kalau di blender, bukan sambal TOTOK namanya..totok tu maksud nya di ketuk guna lesung.Sejarah sebenar sambal nie tak bubuh ikan bilis..tapi aku dah derhaka pada resepi..tiap2 orang ade cara nye tersendiri..kalau tak gitu tak banyak lah restoran dan hotel2.. di luar sana tu..

Makan dengan nasi panas & telur goreng...aduh2 tak tahan tengok pic nii..terbayang dah nasi dan ikan goreng memang tu ler lawan nyerr..berdegup2 nelan air liurr sambil menaip entry nie..

Lain padang lain belalangnya..apa-apa pun tanpa sambal belacan ke sambal jawa ke sambal ketuk ke apa2 sambal lah yang membuka selera makan ..



Resepi 60 : Sambal Ketuk

Bahan2 :

3 biji cili merah
10 biji cili padi
1 biji buah tomato (potong 4 bahagian)
2 inci belacan
1 labu bawang besar (hiris kasar2)
Sedikit minyak masak untuk menggoreng
Garam dan gula secukup rasa.
segenggam ikan bilis (saja tambah )

Cara2nya :




- Panaskan minyak, goreng belacan (sekejap je).. angkat dan ketepikan..

- Goreng ikan bilis.. angkat dan ketepikan..

- Goreng bawang bersama tomato, cili merah dan cili api .. agak2 dah layu baru angkat..

-Tumbuk semua bahan guna lesung batu,.. nak blend pun ok ..

*perah limau nipis masa nak makan lagi sedap


Memang sedap..kawan2 mesti cuba....

6 comments:

  1. kadang2 kalau kita ubah rasanya akan lebih menarik... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu farah..bertambah2 en.suami mkn ari nie teringat sambal aruwah maknya...al-fatihah untuk MIL...

      Delete

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in