Marble Cheese Brownies

Selamat pagi semuanya, rasanya sekarang macam agak sukar Zie nak duduk mengadap PC sebab banyak tugas seharian yang harus diselesaikan. Satu entri nak masukkan pun macam susah....terpaksa kadang kita masukkan gambar dulu, simpan dalam draft dan kemudian bila free baru type resepi...kerja paling senang bila resepi yang hanya copy and paste....hehe.

Kadang nak reply balik comment kawan-kawan pun agak sukar juga....yang mana bila sempat baru lah Zie jawab....harap jangan berkecil hati ya!!!
Seperti biskut chipmore kejap aje melekat depan PC lama2  pening arr..

Okay berbalik pada resepi hari ini....resipi Zie dapat dari FP "RinnChan"... Sebenarnya kan kebetulan ada lebihan cheese yang gunakan untuk buat cheese tart...drp terbiar lama dlm fridge Zie buatkan marble cheese brownies ...air paip pon ada marilah kita bersilat di dapor....

MARBLE CHEESE BROWNIES


Resepi 76 ❤Marble Cheese Brownies ❤

Source: RinnChan

BAHAN BROWNIES :-)
250 g mentega
1 cawan serbuk koko
1/2 cawan susu cair
1 1/2 cawan gula halus
3 biji telur gred B
1 1/2 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*
1 camca teh soda bicarbonate*(*digaul rata dan diayak)
1 camca teh esen vanilla

BAHAN CHEESE :-)
250 g cream cheese
1 cawan gula halus (mat guna 3/4 cawan)
1 biji telur gred B
CARA MEMBUATNYA :-
  1. Lenser tin berukuran (10 x 10 x 2) inci dengan mentega, alas dengan kertas minyak, biar kertas minyak terlebih dari tin. Lenser juga kertas minyak dengan mentega. Panaskan oven pada suhu 175C.
  2. UNTUK BROWNIES :- Cairkan mentega (gunakan kaedah double-boiler) hingga cair, masukka serbuk koko dan kacau hingga rata. Kacau gula halus + telur dengan whisk hingga sebati. Masukkan ke dalam bancuhan koko + butter dan gaul rata. Masukkan susu cair, kacau rata. Tambah tepung sedikit demi sedikit sambil diadun hingga sekata. Tuang esen vanilla, gaul rata dan asingkan adunan ini lebih kurang 1 1/2 camca besar untuk dibuat corak atas cheese. Tuang selebihnya dalam loyang tadi, bakar 25 - 30 minit atau hingga brownies masak.
  3. UNTUK CHEESE TOPPING :- Putar cream cheese dan gula hingga sebati, masukkan telur dan putar lagi hingga berkrim. Tuang atas brownies tadi dan ratakan. Isikan adunan brownies yang diasingkan tadi dalam piping beg, dan buat beberapa garisan lurus, kemudian lorekkan untuk mendapat hasil seperti dalam gambar. Sambung membakar selama 15 - 20 minit lagi atau hingga masak, biarkan betul2 sejuk, baru dipotong untuk dihidangkan...

MARBLE CHEESE BROWNIES MZ


MARBLE CHEESE BROWNIES MZ

Selamat mencuba dan semoga hari-hari kita seterusnya akan terus dilimpahi rahmat dan keberkatan dari yang Maha Esa. Amin. 

5 comments:

  1. pagi kak maz.. rajin nye buat kek, nmpak mcm sedap.. lain kali cmpak sini skit =) ehehe

    ReplyDelete
  2. Sedap ni buat makan waktu petang... tea time.. :D

    ReplyDelete
  3. yess mmg sedapp. thobaekk dari oven yg awesome!!!

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Sis...rajinnyerr Sis buat kuih ni...semua resepi Sis sedap jer...teringin pulak nak rasa...hehe..

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in