RESIPI :Nasi Hujan Panas

Resepi Simple datang lagi.. muahahah... Jangan tak caya, kadang resepi simple pon kita google kan? hahah aku lettew.. bukan apa, kadang nak tengok jugak, orang lain buat cemana? sama ke macam aku? gitew.. baru menambahkan keyakinan... 

nak share resipi Nasi Hujan Panas, aku pon tak faham sampai nasi aku masak  dah habis seperiuk pon ...kih kih kih buat lawak pulak dah yee...nape lah tok nenek kite bubuh nama nasi hujan panas.Tang mana yang hujan panas pon aku tak tahu.Kalau buh nama Nasi Traffic Light ada gak betoiiii .(adik irfan yg kata) :)

Sebenarnya aku nie lagi kecik lagi apa kuih dan nasi yg berwarna warni dan berminyak memang aku suka tengok dan tak akan makan (pelik bin ajib kan) kau ge kenduri kawin orang berebut nak makan nasi minyak aku akan cari nasi putih juga. Rupa2nya en.cayang pon sama tak suka yg berwarna warni (kite serupa) warna yang meriah membuatkan perut dan pale aku tak tahan.  Anak2 berbeza lah fulok.Sebut aje Nasi Minyak,Nasi Tomato,Nasi Beriani janji nasi yg bertumis2 nie laju masing2 ambil pinggan.

Dah berumur nie (kartu dah aku nie) selera tu bertukar sikit Lauk seiring dengan nasi hujan panas hari tu zie masak kurma ayam,sayur campur dan ayam pandan.Acar tak buat anak2 tak makan ibu dan abah ulam dengan pegaga ...sehingga menjilat jari kaki.



Nasi Hujan Panas

Bahan-bahan 
  • 4 cawan beras basmati
  • 5 cawan air
  • 2 kiub ayam
  • 2 helai daun pandan
  • pewarna merah, kuning dan hijau

Bahan Tumis
  • 1/2 inci halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 biji bawang besar
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga

Bahan hias
  • bawang goreng
  • kismis (dah habis zie xbubuh)
Cara-cara
1.     Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan.
2.     Hiris nipis-nipis halia dan mayang semua jenis bawang
3.     Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau       wangi
4.     Masukkan beras dan gaul rata.
5.     Masukkan air, kiub ayam dan daun pandan.
6.     Masaklah nasi sehingga masak
7.     Bila nasi kering, letakkan 1-2 titik untuk setiap pewarna kuning,  merah dan hijau ditempat yang berasingan. Bila dah masak, gembur-  gemburkan nasi tu.
8.     Hiaslah dengan bawang goreng, gajus atau kismis jika suka 

6 comments:

  1. Assalamualaikum dan salam singgah malam Sis...sedapnya nasi hujan panas tu...terus teringin nak buat...hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam...esok air x der lupakan niat tu dulu ye mardiah...dah simpan air

      Delete
  2. Wah sedapnya..kita suka juga makan nasi ni ..menarik sebab ada color-color. rasa dia pun okkan... Nway salam selasa ya!!!

    ReplyDelete
  3. Lma x tgk n mkn nasi hujan pnasa nih... Popular tul nasi ni kt kg sya..

    ReplyDelete
  4. ya Allah sedapnya.. nak try buat la.. thanks akak share :)

    ReplyDelete
  5. Unik sgt nama nasi ni.. menarik !! ^^

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

 
Copyright © MaSZiE | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in